راهنمای فیلتر رسوب تصفیه آب و انواع آن

یک فیلتر رسوب تصفیه آب مواد جامد معلق در آب مصرفی شما را در دام می اندازد و از آب مصرفی حذف می کند. بقایا و زائده های ناشی از طوفان ها و زنگ زدگی های لوله های کهنه و فرسوده می تواند کیفیت آب شما را پایین بیاورد. ساختار رسوب به گونه ای است که می تواند باعث خراب شدن وسایل، گرفتگی دریچه ها و وسایل جانبی شود و آبگرمکن ها را خراب کند.

رسوب همینطور مانع اجرای عملکرد درست و موثر سیستم های تصفیه آب مانند اسمز معکوس و UV شود. فیلتر تصفیه آب رسوب باعث پاک و تمیز شدن آب شما می شوند. یک سیستم تصفیه رسوب گیر به عنوان یک محافظ برای خانه و آب مصرفی شما محسوب می شود.

فیلتر تصفیه آب رسوب چیست؟

راهنمای فیلتر تصفیه آب رسوب

کار یک فیلتر رسوب، گیر انداختن و حذف ذرات مهم مانند خاک، گل و لای و مواد زائد موجود در آب می باشد. پوسته های ناشی از زنگ زدگی می تواند از طریق لوله های زنگ زده به آب شما اضافه شود. آب باران می تواند لجن، گل و لای، خاک و ذرات ریز شن را وارد آب چاه زیرزمینی شما کند. تغییر در جریان آب اصلی شما می تواند رسوبات را به خانه شما منتقل کند.

فیلتر رسوب  تصفیه آب معمولا در مرحله اول دستگاه تصفیه آب استفاده می شود و اولین مرحله ی مبارزه با مواد زائد می باشد. این فیلتر مانع ورود تمامی ذرات جامد به آب مصرفی شما می شود. فیلترهای رسوب دارای کاربردهای متفاوتی هستند. رستوران ها و کافی شاپ ها از فیلتر رسوب برای اطمینان از کیفیت غذاها و نوشیدنی هایشان استفاده می کنند.

سیستم های پیش تصفیه آب ساختمان از فیلتر رسوب برای از بین بردن ذرات مهم از آب مصرفی شما استفاده می کنند تا شیرآلات و دوش ها خراب و فرسوده نشوند و همچنین باعث حفظ سلامت سایر فیلترها می شوند. فیلترهایی که در استخرها استفاده می شود از نوع رسوب می باشند که وظیفه آن ها حذف خاک و گل و لای و آلودگی های آب می باشد تا آب شما گل آلود نشود و یک آب تمیز برای شنا کردن در اختیار داشته باشید. هر جایی که وجود آب تمیز در آن ضروری است احتمالا نوعی فیلتر رسوب هم در آنجا پیدا شود.

عملکرد فیلتر رسوب  تصفیه آب چگونه است؟

فیلتر رسوب تصفیه آب تحت فرآیندی قرار می گیرد که به آن تصفیه مکانیکی می گویند. تصفیه مکانیکی، عملا از نفوذ ذرات زائد در آب مصرفی شما جلوگیری می کند. شبیه درهای توری خانه می باشد. شما می خواهید نسیم تازه وارد خانه شود ولی نمی خواهید حشرات یا برگ ها وارد خانه شوند. درهای توری همانند تصفیه مکانیکی می باشد.

فیلتر رسوب هم به همین ترتیب به اندازه ای نفوذپذیری دارد که آب بتواند از آن عبور کند ولی خاک و گل و لای را فیلتر می کند و اجازه عبور به آن ها نمی دهد. فیلتر رسوب تصفیه آب، توری است که ذرات معلق در آب را جذب و فیلتر می کند.

برخی از فیلتر های رسوب از سطح گسترده ای برای گرفتن و فیلتر کردن مواد زائد دارای مقادیر بزرگ استفاده می کنند. برخی از این فیلتر ها هم از یک شیب عمیق برای فیلتر کردن ذرات معلق در آب استفاده می کنند. دیواره های ضخیم پوشش میانی فیلتر، به محض نزدیک شدن آب به هسته، محکم می شوند و از این طریق ذرات کوچکتر و هر چه آب در فیلتر بیشتر پیش می رود، ذرات کوچک تری را فیلتر می کنند.

یک فیلتر رسوب چه ذراتی را از آب فیلتر می کند؟

فیلتر رسوب تصفیه آب ذرات مهم قابل رویت و هر ذره ای از خاک، گل و لای، شن و هر ماده زائدی که در گستره ی نرخ میکرونی آن باشد را از آب حذف می کند. فیلتر رسوب تصفیه آب همچنین کدورت و تیرگی آب را نیز درمان می کند. تیرگی آب بخاطر وجود گسترده ذرات جامد معلق در آب است. و این امر باعث می شود رنگ آب به شکل زرد، نارنجی یا قهوه ای دربیاید.

فیلتر رسوب تصفیه آب، مواد شیمیایی، فلزات سنگین، باکتری ها، یا ذرات حل شده در آب را حذف نمی کند. مزه، طعم و بوی آب را بهبود نمی بخشد. این دست از فیلترها، به عنوان دفاع اولیه و روش فیلتراسیونی نگهدارنده می باشند. فیلترهای رسوب بیشترین تاثیر خود را زمانی دارند که به عنوان فیلتر پیش تصفیه برای سایر فیلترها مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل است که اغلب فیلتر رسوب تصفیه آب را در روش های مختلفی مانند اسمز معکوس (RO) یا UV استفاده می کنند.

موارد استفاده از فیلتر رسوب تصفیه آب

فیلتر رسوب تصفیه آب یکی از اجزاء مهم سیستم های تصفیه آب می باشد. هر جایی که آب حاوی خاک، مواد زائد یا ذرات ریز باشد، وجود یک فیلتر رسوب ضروری می باشد. فیلتر رسوب تصفیه آب تضمینی است برای سایر فیلتر ها و دستگاه تصفیه آب و تجهیزاتش تا بتوانند به صورت موثر و کارآمدی فعالیت کنند.

فیلتر رسوب در تصفیه آب خانگی RO

خرید دستگاه تصفیه آب تایوانی

در سیستم های تصفیه آب خانگی RO همیشه از یک فیلتر پیش تصفیه رسوب استفاده می شود. سیستم اسمز معکوس با استفاده از یک غشای نیمه نفوذ پذیر (ممبران) مواد زائد مانند فلزات، نمک ها و مواد جامد حل شده در آب را حذف می کند. فیلتر رسوب به عنوان یک پیش تصفیه و محافظ برای سیستم اسمز معکوس (RO) عمل می کند.

یک ممبران RO، به راحتی ذرات معلق در آب را حذف می کند. آب رد شده توسط ممبران از یک پساب عبور کرده و توسط یک شیر، تخلیه می شود. وظیفه فیلتر رسوب این است که شرایطی را که باعث گرفتگی و مسدود شدن ممبران و سایر تجهیزات موجود در سیستم آب تصفیه کن می شود را کنترل کند.

فیلتر رسوب تصفیه آب در سیستم تصفیه آب UV

سیستم تصفیه آب UV همیشه نیازمند فیلتر رسوب می باشد. سیستم تصفیه آب UV، باکتری ها، انگل ها و میکروارگانیسم ها را با استفاده از طول موج های ماوراء بنفش میکروب کش، خنثی می کند. نور فرابنفش به DNA این موجودات زنده آسیب می زند و آن ها را از تکثیر باز می دارد. این یک سیستم تصفیه آب موثر و کارآمد از نظر میکروبیولوژی برای آب ناامن موجود می باشد.

تیرگی و کدورت موجود در آب باعث کاهش اثرگذاری UV می شود. تیرگی آب باعث می شود تا پرتوهای UV به صورت موثری نتوانند نفوذ کنند و باکتری ها می توانند پشت ذرات معلق قایم شوند. برای اطمینان از این که سیستم تصفیه آب UV شما دارای بیشترین کارایی می باشد باید از یک فیلتر رسوب تصفیه آب ۵ میکرون در سیستم تصفیه آب خود استفاده کنید.

فیلتر رسوب تصفیه آب برای حفاظت از فیلتر کربن

فیلتر کربن بخاطر توانایی اش در از بین بردن کلر و کلرامین ها و تازه و تمیز کردن طعم و بوی آب، شناخته شده می باشد. در حالی که فیلتر کربن می تواند رسوب را هم حذف کند اما ذرات خاک و گل و لای می توانند فیلتر کربن را مسدود کنند و خیلی سریع پوشش میانی آن را از پای در بیاورند. اگر فیلتر کربن مجبور شود که رسوب ها و ذرات درشت را حذف کند، طول عمر آن به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

فیلترهای رسوب به مراتب ارزان تر از فیلترهای کربن می باشند. پس برای طولانی تر کردن طول عمر فیلتر کربن فشرده خود، کار عاقلانه این است که یک فیلتر رسوب پیش تصفیه به کار بگیرید. اگر از یک سیستم پیش تصفیه کربنی برای تصفیه آب کل ساختمان استفاده می کنید، استفاده از یک فیلتر رسوب می تواند به طور چشمگیری در حفظ پولتان موثر باشد. و به شما این تضمین را می دهد که فیلترهای کربن شما فشار آب را حفظ کنند و بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

پیش تصفیه رسوب برای آب کل ساختمان

پیش تصفیه آب تک مرحله سوفیلترپیش تصفیه آب سوفیلتر

یک سیستم پیش تصفیه آب ساختمان رسوب می تواند پول بسیاری را برای شما حفظ کند. رسوب می تواند آسیب ها و ضررهای قطعی به وسایل خانه وارد کند. اگر به رسوب اجازه داده شود تا در لوله های آب خانه شما جریان پیدا کند، در نهایت باعث مسدود شدن لوله ها و وسایل و کاهش فشار آب می کند.

رسوب به ماشین لباس شویی و ظرف شویی آسیب می زند، گاهی اوقات به میزان چشمگیری طول عمر آن ها را کاهش می دهد. آبگرمکن ها مسدود می شوند و عملکرد بدی خواهند داشت، اگر رسوب به درون آن ها ورود کند و انباشته شود، بهره وری آن را پایین می آورد و همچنین باعث کاهش ظرفیت و طول عمر آن می شود.

فشار آب در شیرآلات، توالت ها، سردوش ها و … کاهش می یابد. این امور هزینه بر و غیرقابل تعمیر هستند. حتی اگر هیچ سیستم تصفیه کننده دیگری هم نداشته باشید، فیلتراسیون پیش تصفیه رسوب می تواند از وسایل خانه شما محافظت کند و به طولانی تر شدن طول عمر آن ها کمک کند.

فیلتر الیافی نخ تابیده چیست؟

فیلتر الیافی نخ تابیده تصفیه آب، نوعی فیلتر رسوب می باشد. آن ها از نخ تابیده محکم، پلی استر یا نخ پلی پروپیلن ساخته شده اند. این نخ به شکل محکمی دور یک هسته ساخته شده از یک تراکم درجه بندی که مواد زائد را گرفتار می کند، پیچیده شده است. به همین ترتیب که آب در درون لایه ها می گذرد، ذرات ریزتر و ریزتر از آب حذف می شوند.

به هر حال، زمانی که فیلتر نخ تابیده پر از رسوب شد، نخ های آن شل می شود و تغییر حالت می دهد. این امر باعث می شود تا مواد زائد فیلتر نشوند و بتوانند به همراه آب از آن عبور کنند. این زمانی است که به آن می گویند زمان تعویض فیلتر. در این شرایط باید هر چه زودتر فیلتر تصفیه آب خود را تعویض کنید.

فیلتر رسوب تصفیه آب مورد نیاز باید دارای دقت چند میکرونی باشد؟

ظرفیت فیلتر رسوب برای حذف ذرات در واحد میکرونی درجه بندی می شود. یک میکرون به اندازه ی یک میلیونم متر است. درجه ی میکرونی فیلتر رسوب نشان دهنده آن است که ذرات با چه اندازه ای توسط این فیلتر از بین خواهند رفت. برای مثال یک فیلتر ۱۰ میکرونی هر ذره ی ۱۰ میکرونی و بزرگتر از آن را فیلتر می کند. برای شفاف سازی، سایز موی انسان بین ۷۵ تا ۸۰ میکرون می باشد و هر ذره ی زیر ۳۵ میکرون با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست.

دقت میکرونی فیلتر رسوب تصفیه اب شما به مقدار نسبی رسوبی که می خواهید از منبع آب خود حذف کنید بستگی دارد و متفاوت خواهد بود. اگر از فیلتر رسوب برای پیش تصفیه سیستم UV می خواهید استفاده کنید، اطمینان پیدا کنید که فیلتر رسوب شما برای حداقل ۵ میکرون کاربرد دارد. یک سیستم تصفیه آب خانگی اسمز معکوس هم با یک فیلتر رسوب ۵ میکرونی به راحتی و به خوبی کار می کند. اگر یک سیستم پیش تصفیه آب ساختمان می خواهید نصب کنید یا نصب کرده اید، بهتر است از فیلتر رسوب با اندازه های مختلف استفاده کنید تا بتوانید آن فیلتری که کیفیت مورد نظر شما را تولید می کند را پیدا کنید.

اندازه میکرونی قطعی و تقریبی فیلتر رسوب تصفیه آب چیست؟

اندازه میکرونی فیلتر رسوب ها یا قطعی است یا تفریبی. به عنوان مثال فیلتر رسوب ۵ میکرونی قطعی بدین معنی است که این فیلتر تمامی ذرات ۵ میکرونی و بزرگتر را از آب حذف می کند و فیلتر رسوب ۵ میکرونی تقریبی به این معناست که این فیلتر حدود ۹۵% ذرات ۵ میکرونی و بزرگ تر را از آب حذف می کند. اکثر فیلترهای رسوب دارای اندازه میکرونی قطعی هستند.

نتیجه گیری فیلتر رسوب تصفیه آب

در این مطلب سعی کردیم همه نکاتی که لازم است برای خرید فیلتر رسوب مناسب خود بدانید را برای شما شرح دهیم. حال می توانید با خیال راحت و اطمینان کامل خرید خود را انجام دهید.

 

کلیدواژه : فیلتر رسوب گیر
مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه