راهنمای تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب خانگی

بهترین زمان برای تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی چه زمانی است؟ نحوه تعویض فیلتر ممبران RO چگونه است؟ برای تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب چه نکاتی را باید رعایت کرد و چه مراحلی را باید طی نمود؟ چرا تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟ زمان بندی تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب به چه شکلی می‌باشد؟

از آنجایی که تعویض فیلتر تصفیه آب در موعد مقرر بیشترین تاثیر را در حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب دارد، در این مطلب قصد داریم برنامه زمانی تعویض فیلتر تصفیه اب را در اختیار شما قرار دهیم. نحوه تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب را برای شما شرح دهیم تا در شرایطی که نمی‌توانید از یک تکنسین متخصص برای انجام امور خدمات تصفیه آب و تعویض فیلتر استفاده کنید، خودتان این کار را بر عهده بگیرید.

برنامه زمانی تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب

در ادامه، بهترین زمان برای تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب را در اختیار شما قرار می دهیم.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب رسوب گیر

فیلتر الیافی تصفیه آب سی سی کا

یک فیلتر رسوب گیر تصفیه آب مواد جامد معلق در آب مصرفی شما را در دام می‌اندازد و از آب مصرفی حذف می‌کند. بقایا و زائده‌های ناشی از طوفان‌ها و زنگ‌زدگی‌های لوله‌های کهنه و فرسوده می‌تواند کیفیت آب شما را پایین بیاورد. ساختار رسوب به گونه‌ای است که می‌تواند باعث خراب شدن وسایل، گرفتگی دریچه‌ها و وسایل جانبی شود و آبگرمکن‌ها را خراب کند.

تعویض فیلتر تصفیه آب رسوب گیر از اهمیت بالایی برخوردار است. پس در امر تعویض فیلتر تصفیه آب رسوب گیر نباید هیچ‌گونه کم کاری صورت گیرد. زیرا عدم تعویض فیلتر تصفیه رسوب گیر باعث می‌شود تا به سیستم تصفیه آب شما آسیب‌های جدی وارد شود.

تعویض فیلتر تصفیه رسوب گیر هز 6 ماه باید انجام شود. در مناطقی که تیرگی آب آن‌ها زیاد است، ممکن است زودتر از این موعد نیاز باشد که تعویض فیلتر تصفیه رسوب گیر انجام گردد.

زمان تعویض فیلترهای پیش تصفیه آب کربنی

فیلتر‌های کربنی در از بین بردن آلاینده‌ها، بوها و طعم‌ها، با استفاده از کربن فعال، بسیار کارا و موثر هستند. فیلتر آب کربنی بسیار متخلخل است. به دلیل مساحت زیادی که دارد، قادر است آلودگی‌های زیادی را از آب جذب کند. فیلتر تصفیه آب کربنی با جذب سطحی آلاینده‌ها باعث حذف آن‌ها از آب مصرفی شما می‌شود.

تعویض فیلتر تصفیه آب کربنی نیز باید هر 6 ماه صورت گیرد.

 

زمان تعویض فیلتر ممبران RO

خرید و تعویض فیلتر ممبران RO

تعویض فیلتر ممبران را می‌توان حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش تعویض فیلتر تصفیه آب دانست.

فیلتر ممبران RO اصلی‌ترین بخش دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس می‌باشد. دستگاه‌هایی که دارای فیلتر ممبران هستند، آب شیرین تولید شده توسط آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. فیلتر ممبران تصفیه آب قادر است که تمامی مواد بزرگتر از 0.0001 میکرون را از آب مصرفی حذف کند.

هر چه تعداد لایه‌های فیلتر ممبران بیشتر باشد دقت تصفیه آب بیشتر بوده و آب مصرفی شما از کیفیت بهتری برخوردار می‌باشد.

تعویض فیلتر ممبران RO با توجه به میزان آب مصرفی شما، کیفیت آب مصرفی و جنس ممبران تصفیه آبی که استفاده می کنید، متفاوت است. با این حال یک ممبران RO می تواند بین 1 تا 3 سال عمر کند. پس از این مدت زمان باید نسبت به تعویض فیلتر ممبران خود اقدام کنید.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب پست کربن

خرید فیلتر پست کربن تصفیه آبماده تشکیل دهنده فیلتر پست کربن، کربن فعال پودری می‌باشد. در دستگاه‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) به دلیل سرعت پایین تصفیه آب توسط ممبران (120 سی‌سی در هر دقیقه) برای ذخیره کردن آب از مخزن آب استفاده می‌شود. زمانی که ما به آب نیاز داریم آب از مخزن خارج می‌شود.

متاسفانه یکی از معایب مخازن اینست که درصورت ماندن آب برای مدتی درون آن کیفیت خود را از دست داده، طعم و بوی نامناسبی به خود می‌گیرد. به همین دلیل در مسیر خروج آب از مخزن یک فیلتر پست کربن قرار می‌دهیم تا هنگام خروج و عبور از این فیلتر آب مجدد تصفیه شده و طعم و بوی مطبوع داشته باشد.

تعویض فیلتر تصفیه آب پست کربن هر 12 ماه باید صورت پذیرد. تا از کیفیت آب مصرفی تان مطمئن باشید. منتظر نمانید تا مزه ی آب تصفیه شده تغییر کند و مشکل ساز شود.

 

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب مینرال

فیلتر معدنی کننده تصفیه آب

آبی که به وسیله دستگاه‌های تصفیه آب تولید می‌شود با گذر از مراحل 1 تا 5 تصفیه تمام املاح و مواد مورد نیاز بدن را از دست داده و تقریبا از نظر سختی و املاح همانند آب مقطر می‌باشد. بسیاری از املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان تنها از طریق آب توانایی جذب را دارند در نتیجه در صورت مصرف آب بدون املاح بدن دچار کمبود شده و انسان دچار بیماری‌هایی می‌شود.

فیلتر‌های معدنی کننده (Mineral) به وسیله توپ‌های معدنی کننده پر شده‌اند و با گذر آب از آن‌ها PH آب را بالاتر برده و ORP آب را منفی می‌کنند، لذا آب مصرفی خوش طعم تر شده و کیفیت آن نیز بهبود می‌یابد.

این گوی‌ها به آب مصرفی مقادیر مورد نیاز آهن، روی، منیزیم، سدیم، کلسیم و پتاسیم را اضافه کرده و علاوه بر افزایش کیفیت املاح آب مصرفی شما خواص بسیار خوبی از جمله تقویت استقامت بدن و همچنین کمک به هضم غذا به آن می‌افزاید.

تعویض فیلتر تصفیه آب مینرال هر 12 ماه باید انجام شود تا از کیفیت آب مصرفی تان مطمئن باشید.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب قلیایی کننده

فیلتر قلیایی کننده تصفیه آب

طی تحقیقاتی که نقطه شروعش از ژاپن بود، بهترین و مناسب‌ترین آب مصرفی برای انسان، PHی بین 8 تا 9.5 دارد. یعنی آب خاصیت بازی داشته باشد.

امروزه بیشتر کشورهای بزرگ برای آب مصرفی از آبی با این میزان PH استفاده می‌کنند و بعضا آن را شفا بخش می‌نامند. چرا که بسیاری از میکروب‌ها را از بین می‌برد و از بروز بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند.

تصفیه‌ی آب علاوه بر حذف کلر و مواد زائد درون آب، مواد معدنی آن را هم تا حدود زیادی حذف می‌کند. و آب خاصیت اسیدی پیدا می‌کند. با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم، باید سعی کنیم دوباره آب را به حالت بازی برگردانیم. برای رسیدن به این مهم، فیلتر قلیایی کننده آب بهترین گزینه است که به خوبی این نیاز را برطرف می‌سازد.

تعویض فیلتر تصفیه آب قلیایی کننده باید هر 12 ماه صورت گیرد.

همه سیستم‌های اسمز معکوس به نگهداری‌های دوره‌ای نیاز دارند تا بتوانند به همان صورتی که در گذشته و در زمانی که نو بودند آب با کیفیت مطلوب برای شما تولید می‌کردند، تولید کنند. تعویض فیلتر تصفیه آب مهمترین عامل حفظ و نگهداری از سیستم‌های تصفیه آب است.

راهنمای نحوه تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب خانگی

این دستورالعمل‌های تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای عمومی برای اکثر سیستم های اسمز معکوس، استاندارد است. خیلی مهم است که در امر تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترها به این نکته توجه کنید که بهداشت هوزینگ‌های تصفیه آب و نکات لازم درمورد ضدعفونی کردن سیستم تصفیه آب را به درستی اجرا کرده باشید.

مرحله آماده سازی در تعویض فیلتر ممبران و سایر فیلترهای تصفیه آب

1- مطمئن شوید که فیلتر آب درستی را برای جایگزینی انتخاب کرده‌اید.

2- فیلترهای تصفیه آب باید در بسته بندی خود پلمپ شده باشند. تا زمانی که بخواهید از آن ها در سیستم اسمز معکوس خود استفاده کنید.

3- فردی که می‌خواهد فرآیند تعویض فیلتر تصفیه آب را انجام دهد باید دست‌های خود را با آب تصفیه شده و صابون بشوید. و بهداشت را کاملا رعایت کند تا از انتقال باکتری به سیستم جلوگیری شود و سیستم کاملا تمیز و بهداشتی بماند.

4- استفاده از یک آچار هوزینگ می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید فرآیند تعویض فیلتر تصفیه آب را راحت‌تر و با امنیت بیشتری برای سیستم، انجام دهید.

دستورالعمل‌های استاندارد تعویض فیلتر تصفیه آب

سیستم‌های تصفیه اب خانگی استاندارد معمولا 3 نوع فیلتر پیش تصفیه دارند.

1- شیر منبع تغذیه اب را ببندید.

2- شیر مخزن آب را ببندید. این کار معمولا با چرخاندن شیر آبی رنگ در بالای مخزن به اندازه ربع ساعتگرد انجام می‌شود.

3- اگر لوله آبی دارید که از سیستم تصفیه اب به یخچال یا فریزر وصل شده است، شیر آن را ببندید.

4- شیر برداشت آب را باز کنید و اجازه دهید اب با فشار از آن خارج شود.

5- از یک ظرف برای جلوگیری از ریختن اب در زمان تعویض فیلتر تصفیه آب استفاده کنید.

6- هوزینگ آب را از درپوش جدا کنید. کارتریج فیلتر استفاده شده را از آن خارج کنید. اگر در باز کردن هوزینگ مشکل دارید می‌توانید از آچار هوزینگ استفاده کنید.

7- حلقه‌های (اورینگ) درون هوزینگ آب را به آرامی از آن جدا کنید. آن‌ها را روی یک سطح تمیز قرار دهید. اورینگ‌ها را به دقت با حوله تمیز کنید. آن‌ها را بررسی کنید که بریدگی یا خراشیدگی نداشته باشند. اگر هرگونه مشکلی داشتند که باعث می‌شد به شکل مطلوبی روی فیلتر سوار نشوند، آن‌ها را تعویض کنید.

8- هوزینگ‌های تصفیه آب را با استفاده از آب و صابون به خوبی شستشو دهید و قبل از این که فیلترهای آب را درون آن‌ها قرار دهید مطمئن شوید که هوزینگ‌ها کاملا تمیز شده و ردی از صابون در آن‌ها نیست.

9- اورینگ‌ها را با روان کننده سیلیکونی به آرامی روان کنید. بعد در درون شیارهای هوزینگ قرار دهید. دقت کنید که اورینگ‌ها به درستی در درون شیارها قرار گرفته باشند. زیرا این اورینگ‌ها باعث محکم شدن کلاهک هوزینگ روی هوزینگ می‌شود. مانع نشتی آب و بیرون آمدن آب از هوزینگ می‌شود.

10- فیلتر جدید را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید طولش مناسب آن است. فیلتر آب جدید را از بسته‌بندی‌های پلاستیکی یا کاغذی جدا کنید.

11- فیلتر را در درون هوزینگ مناسب قرار دهید و دوباره به دقت هوزینگ را روی کلاهکش سوار کنید. در نهایت آن را سفت و محکم کنید.

مرحله پایانی تعویض فیلترهای اصلی تصفیه آب

اگر سیستم شما شامل یک فیلتر آب اینلاین پست کربن، مینرال یا قلیایی کننده آب می‌باشد (معمولا فیلترهای کوچک افقی در بالای سیستم) یا ممبران اسمز معکوس (معمولا یک فیلتر بزرگ افقی در بالای سیستم) ممکن است همه نیاز به تعویض داشته باشند. پس بهتر است که مستقیم به بخشی که درباره این دو توضیح دادیم در پایین مطلب مراجعه کنید. اگر فقط می‌خواهید فیلترهای اولیه تصفیه آب را تعویض کنید، ادامه مراحل را بخوانید.

12- شیر آب ورودی را باز کنید و چک کنید که نشتی نداشته باشد.

13- شیر آب دستگاه تصفیه آب را باز کنید. بعد از دو دقیقه، باید آب با یک جریان ثابت یا به صورت قطره‌های سریع جاری شود. این بدین معناست که فیلترهای جدید شما به درستی در حال کار کردن هستند.

14- بگذارید چند گالن آب در سیستم تصفیه آب شما جریان پیدا کند. و از شیر آب خروجی سیستم خارج شود بدون این که شیر مخزن آب را باز کنید.

15- شیر را ببندید. شیر آبی رنگ مخزن را به اندازه یک ربع در جهت پاد ساعتگرد بچرخانید تا موازی با لوله‌ای که لوله‌ی ورود به مخزن آب قرار گیرد. این بدین معناست که شیر مخزن آب باز شده است.

16- اگر مخزن آب خالی است، ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا کاملا پر شود. ممکن است صدای پر شدن مخزن آب را بشنوید.

17- اگر شدنی است، بعد از این که مخزن آب کاملا پر شد، خط ورودی به یخچال و فریزر را باز کنید.

18- سیستم شما الان آماده استفاده است.

دستورالعمل‌های نحوه تعویض فیلتر ممبران RO

در این قسمت نحوه تعویض فیلتر ممبران را بیان می‌کنیم. یک دستگاه تصفیه آب RO دارای یک فیلتر ممبران است که به صورت افقی در قسمت بالایی دستگاه نصب می‌شود.

1- مرحله یک 1-5 بالا را انجام دهید اگر هنوز انجامش نداده‌اید.

2- لوله را از درپوش هوزینگ ممبران (معمولا در سمت راست هوزینگ قرار دارد) با فشار دادن حلقه کوچک به سمت پایین که لوله به درپوش وصل می‌شود، جدا کنید. حلقه را به سمت پایین فشار دهید و تا وقتی که لوله را بیرون می‌کشید نگه دارید.

3- درپوش هوزینگ ممبران را باز کنید. ممبران را از داخل هوزینگ خارج کنید. ممبران ممکن است بین 1 تا 3 سال باشد که در آنجا قرار دارد پس ممکن است بیرون کشیدن آن کمی سخت باشد. ممکن است برای بیرون کشیدن آن به یک دم باریک نیاز باشد.

4- اگر تمایل دارید که هوزینگ ممبران را تمیز و ضدعفونی کنید، هر دو لوله‌ای که از دو طرف به ممبران متصل است را از آن جدا کنید. هر کدام از لوله‌ها را علامت گذاری کنید تا بعدا بتوانید هر لوله را به قسمت صحیح و درستی وصل کنید.

معمولا دو عدد گیره وجود دارد که ممبران را سر جای خود نگه می‌دارد. ممبران را از گیره‌ها جدا کنید و هوزینگ را با استفاده از آب گرم و صابون شستشو دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام صابون باقی‌مانده از هوزینگ خارج شده و هوزینگ تمیز شده باشد.

اطمینان از جایگذاری درست فیلتر در زمان تعویض فیلتر ممبران

5- فیلتر ممبران جدید را به همراه حلقه مربوطه که روی شیارهای هوزینگ نصب می‌شود، درون هوزینگ قرار دهید. ممبران را به درون هوزینگ فشار دهید تا زمانی که حلقه به درستی بر آن سوار شود و فیلتر ممبران در جای خود باشد.

ممکن است چندین حرکت دایره‌ای برای اطمینان از تعویض فیلتر ممبران به شکل صحیح و نصب درست آن، نیاز باشد. اگر ممبران به درستی در جای خودش قرار نگیرد، آب تصفیه نشده بدون محدودیت و تمیز شدن، درون سیستم جریان می‌یابد.

6- درپوش هوزینگ ممبران را سر جایش گذاشته و سفت کنید. لوله‌های جدا شده را به درستی در قسمت‌های درست خود دوباره وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که لوله‌ها به درستی متصل شده‌اند.

7- اگر هر دو لوله را از هوزینگ ممبران جدا کرده‌اید، مواظب باشید که لوله‌های جدا شده را به قسمت درست ممبران وصل کنید و مرحله قبل را تکرار کنید.

8- اگر فیلتر آب اینلاین در بالا یا کنار ممبران RO که جایگذاری کرده اید، دارید، پس بهتر است دستورالعمل های تعویض فیلتر اینلاین زیر را بخوانید. در غیراینصورت به مرحله 12 از بخش دستورالعمل‌های تعویض فیلتر تصفیه آب استاندارد برگردید و فرآیند نصب را کامل کنید.

دستورالعمل‌های تعویض فیلتر تصفیه آب پست کربن اینلاین

یک سیستم اسمز معکوس استاندارد معمولا یک فیلتر پست کربن اینلاین و یک فیلتر مینرال دارد که به صورت افقی در بالا یا کنار هوزینگ ممبران نصب شده‌اند.

1- مراحل 1-5 ابتدای مطلب را اجرا کنید.

2- لوله‌ها را از هر انتهای فیلتر آب یا از اتصالات متصل به فیلتر با فشار دادن حلقه کوچک که لوله به فیلتر یا اتصالات وصل شده، جدا کنید.

3- اگر فیلتر به همراه اتصالات از سیستم جدا شد، اتصالات را بعد از جداسازی فیلتر از لوله‌ها، از فیلتر قدیمی جدا کنید. قسمت نری اتصالات را دو سه دور تفلون کنید. در نهایت آن‌ها را به فیلتر جدید متصل کنید.

4- لوله‌ها را به فیلتر آب یا اتصالات روی فیلتر با فشار دادن لوله‌ها در هر دو طرف لوله یا اتصالات، متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که لوله‌ها را به درستی و محکم نصب و متصل کرده‌اید. اگر بعد از روشن کردن دستگاه تصفیه آب، شاهد نشتی بودید، معمولا به این معناست که لوله‌ها را به اندازه کافی فشار نداده‌اید و محکم نبسته‌اید.

5- به مرحله 12 از بخش دستورالعمل‌های تعویض فیلتر استاندارد برگردید و فرآیند نصب را تکمیل کنید.

راه آسان‌تری هم برای سرویس تصفیه آب و تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب وجود دارد و آن هم واگذاری این کار به تیم و تکنسین‌های متخصص توس فیلتر می‌باشد.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه