خرید بهترین دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

برای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب به چه موضوعاتی باید بیشتر توجه شود؟ چگونه می‌توان بهترین دستگاه تصفیه آب را انتخاب و خریداری کرد؟

خرید بهترین دستگاه تصفیه آب نیاز به دانش کافی نسبت به سیستم تصفیه آب دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مشتریان دستگاه تصفیه آب دارند، عدم آگاهی مناسب نسبت به محصولی است که می‌خواهند بخرند. در حقیقت، خریدار نمی‌داند که برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه و مناسب‌ترین سیستم تصفیه آب مورد نیاز خود، باید چه مواردی را در نظر بگیرد و به چه نکاتی توجه کند.

در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین و متداول ترین سوالاتی که درباره دستگاه تصفیه آب RO وجود دارد و هر خریدار و مصرف کننده‌ای باید آن‌ها را بداند، بپردازیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

اسمز معکوس (RO) چیست؟

اسمز معکوس، که اغلب به عنوان RO شناخته می‌شود، یک روش پیشرفته تصفیه آب است که در ابتدا توسط نیروی دریایی ایالات‌متحده برای تولید آب آشامیدنی از آب دریا برای خدمه زیردریایی توسعه داده شد.

اسمز معکوس یک فناوری فیلتراسیون غشایی است که با تحت فشار قرار دادن آب از طریق منافذ بسیار ریز غشای نیمه‌تراوا که همه آن را به عنوان ممبران می‌شناسیم، کار می‌کند. واحدهای مدرن RO برای خانه با ترکیب تکنولوژی غشا و فرآیند تصفیه مکانیکی و کربنی، آب با خلوص بالا و شیرین را تولید می‌کنند. که همه به آن دستگاه تصفیه آب خانگی RO می‌گوییم.

سیستم اسمز معکوس چگونه کار می کند؟

پک سه تایی فیلتر تصفیه آب توس

به بیان ساده، آب سیستم‌های مدرن خانگی توسط فشار آب طبیعی شهر وارد سیستم تصفیه آب می‌شوند. از طریق یک فیلتر پیش تصفیه الیافی که به فیلتر مرحله اول شناخته می‌شود، عبور می‌کند. با استفاده از این فیلتر تصفیه آب، هرگونه آلودگی و ذرات ریز موجود در آب، حذف و فیلتر می‌شوند.

پس از این که مواد جامد معلق در آب، رسوبات، شن‌و‌ماسه و گل‌و‌لای آب در مرحله اول فیلتر شد، آب سالم‌تری وارد مرحله دوم و سپس مرحله سوم تصفیه آب RO می‌شود. در مرحله دوم از یک فیلتر گرانول کربن و در مرحله سوم معمولا از یک فیلتر تصفیه آب کربن بلاک استفاده می‌شود. در این دو مرحله، آلاینده‌های آلی و شیمیایی، از جمله کلر و محصولات جانبی آن از آب مصرفی حذف و فیلتر می‌شوند.

سپس آب به سمت ممبران RO که مهم‌ترین بخش دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می‌باشد، حرکت می‌کند. اما ممبران RO یک فیلتر بسیار محکم و ورقه مانند است. از دقت بسیار بالایی حدود 0.0001 میکرون برخوردار می‌باشد.

در حقیقت مولکول‌های آب هم نمی‌توانند به آسانی از این فیلتر عبور کنند. به همین دلیل از یک پمپ تصفیه آب برای تامین فشار مورد نیاز برای عبور آب از ممبران استفاده می‌شود.

بدین صورت آب از ممبران عبور می‌کند. تمامی ذرات مضر بزرگتر یا برابر با 0.0001 میکرون از آب حذف و فیلتر می‌شوند. در این مرحله از آب، ناخالصی‌هایی مانند سدیم، سرب و آرسنیک هم به صورت تمام و کمال از آب مصرفی حذف می‌شوند.

اما ممبران حتی سدیم، پتاسیم و منیزیم را از آب مصرفی فیلتر می‌کند. در حالی که بدن و سلامت بدن به چنین مواد معدنی تا میزان استانداردی نیاز دارد. برای مقابله با این معضل چاره چیست؟

فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی توس مجموعه 6 عددی

پس از مرحله چهارم تصفیه آب، آب تصفیه شده وارد مخزن تصفیه آب می‌شود. تا زمانی که مصرف کننده اقدام به برداشت آب نکند، آب در مخزن ذخیره می‌شود. در نهایت آب از تانک تصفیه آب خارج می‌شود. وارد مرحله پنجم دستگاه می‌شود، در این مرحله از یک فیلتر کربنی که به آن فیلتر پست کربن گفته می‌شود، استفاده می‌شود. وظیفه این فیلتر بهبود رنگ و مزه آب می‌باشد.

و در نهایت آب وارد مرحله ششم دستگاه می‌شود. در اینجا معضل مواد معدنی حذف شده در مرحله چهارم برطرف می‌شود. در مرحله ششم از یک فیلتر مینرال تصفیه آب استفاده می‌‍شود تا مواد معدنی مورد نیاز بدن را به آب‌تصفیه‌شده اضافه کند. در نهایت مصرف کننده، آبی سالم، تصفیه شده، خوشمزه و شیرین و زلالی را در اختیار دارد تا مصرف کند.

بهترین دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس کدام است؟

در حقیقت فرآیند ساخت اکثریت ممبران‌ها شبیه به هم می‌باشد. به همین دلیل کیفیت آب‌تصفیه‌شده آن‌ها نیز با یکدیگر اختلاف بسیار کمی دارد. در نهایت با توجه به متریالی که برای ساخت یک ممبران استفاده می‌شود می‌تواند از نظر کیفی با مدلی دیگر متفاوت باشد. در نتیجه از نظر طول عمر ممکن است یکی زودتر از دیگری فرسوده شود.

از نظر ساختار سیستم تصفیه آب RO نیز همگی آب را تصفیه می‌کنند. کیفیت آب تصفیه شده به ممبران به کار رفته در آن بستگی دارد. ولی از نظر کیفیت فیزیکی می‌توانند متفاوت باشند. در برخی سیستم‌ها که از مواد مقاوم‌تری برای تولید قطعات آن استفاده شده، در برابر فشار و ضربات یا نشتی آب مقاومت بیشتری دارند.

نوع دیگری از تفاوت را می‌توانید در دو دستگاه زیر ببینید. تصویر سمت چپ، تصویر دستگاه تصفیه آب آکواجوی مدل پرایم می‌باشد. که از 5 مرحله تشکیل شده و شامل فیلتر مینرال تصفیه آب نمی‌باشد. آب تصفیه حاصل از این دستگاه می‌تواند فاقد مواد معدنی باشد که این موضوع به خودی خود معضل بزرگی است. در حالی که در تصویر سمت راست، دستگاه توس فیلتر را می‌بینیم. دارای 6 مرحله بوده و مشکل تامین مواد معدنی و کمبود مواد معدنی در آب تولید شده توسط آن وجود ندارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی توس فیلتر مدل RO-WW600 دارای کیت هشداردستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی مدل پرایم

نکته دیگری که می‌توان به آن توجه کرد، کیفیت فیزیکی این دو دستگاه است. دستگاه آکواجوی که یک محصول کانادایی می‌باشد. از مواد اولیه با کیفیت‌تری برای قطعات و اتصالات خود بهره می‌برد. در حالی که دستگاه توس فیلتر از نظر کیفیت فیزیکی در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد. هر چند این محصول نسبت به سایر محصولات ایرانی از کیفیت فیزیکی بالایی برخوردار می‌باشد.

آیا یک سیستم RO مانند یک دستگاه تقطیر است؟

در حالی که هر دو مورد یعنی سیستم RO و دستگاه‌های تقطیر به طور موثری مواد جامد محلول در آب را کاهش می‌دهند، روند کاری آن ها کاملاً متفاوت است. تصفیه آب RO آب را از طریق یک ممبران بسیار قوی فیلتر می‌کند. در‌حالی‌که یک دستگاه تقطیر با استفاده از جوشاندن آب، بخار آب را گرفته، متراکم می‌کند و آب حاصل از تراکم بخار را می‌گیرد. بدین شکل بیشتر ناخالصی‌ها در محفظه جوش مانده ته نشین می‌شود و باقی می‌ماند.

برای از بین بردن مواد شیمیایی، هر دو به فیلتراسیون کربن تکیه می‌کنند. شایان ذکر است که دستگاه‌های تقطیر ارزان قیمت اغلب فیلتر کربن کمی دارند. یا اصلاً فیلتر کربنی ندارند، در نتیجه چندان موثر نیستند.

آیا آب مقطر از خلوص بیشتری نسبت به RO برخوردار است؟

دستگاه‌های تقطیر معمولاً ترکیبات معدنی متداول مانند سدیم را از بین می‌برند. با این وجود، تقطیر کننده‌ها وقتی که صحبت از مواد شیمیایی فرار با نقطه جوش کم پیش می‌آید، کارایی ندارند. به عنوان مثال کلرامین‌ها، که اکنون بسیاری از شهرها به جای کلر به عنوان ضد‌عفونی‌کننده استفاده می‌کنند، توسط دستگاه‌های تقطیر به طور موثر حذف نمی‌شوند. با این وجود، اسمز معکوس همراه با فیلترهای کربن در حذف کلرامین بسیار موثر است.

در نهایت لازم است بدانید که هر دو روش، خلوص بالایی دارند. در حالی که در روش اسمز معکوس با استفاده از یک فیلتر مینرال، میزان خلوص آب را کم می‌کنند. بدین ترتیب مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت بدن را به آب اضافه کنند. برای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب باید حتما میزان خلوص آن را مورد توجه قرار دهید. آب خالص می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی را برای مصرف کننده ایجاد کند.

آیا هدر رفت آب در سیستم اسمز معکوس زیاد است؟

این سوال به منظور شما از هدر رفت آب بستگی دارد. یک سیستم تصفیه آب RO خانگی ، مانند بیشتر وسایل دیگر که از آب استفاده می‌کنند، از آب برای تمیز کردن و شستشوی ناخالصی‌ها استفاده می‌کند. با توجه به اینکه ما از آب برای شستن لباس، ظرف، ماشین و شستشوی توالت نیز استفاده می‌کنیم، یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس در عملکرد خود از آب بیشتری نسبت به آنچه شما در واقع مصرف می‌کنید استفاده می‌کند. اما نه به اندازه‌ای که تاثیر چندانی در قبض آب داشته باشد.

با این حال، سیستم RO فقط در حال پر کردن مخزن ذخیره خود از آب استفاده می‌کند. پس از پر شدن مخزن، دستگاه تصفیه آب خاموش می‌شود. درنتیجه هدر رفت آبی وجود نخواهد داشت. - فکر کنید دو بار بیشتر در روز دستشویی می‌روید.

هزینه‌های نگهداری سالانه از سیستم تصفیه آب RO چقدر است؟

برای اطمینان از عملکرد مناسب، فقط فیلترهای سه مرحله اول هر سال دو بار و فیلترهای پست کربن و مینرال باید سالانه تعویض شوند. در نهایت، کیفیت آب و میزان مصرف شما، زمان تعویض فیلتر را تعیین می‌کند.

بسته به مدل سیستم RO از زمان استفاده، هزینه سالانه برای سه فیلتر اول و دو فیلتر آخر تصفیه آب با توجه به کیفیت انتخابی مجموعا بین 100 تا 300 هزار تومان خواهد بود. فیلتر ممبران هم که هر دو الی سه سال یک بار باید تعویض شود. با توجه به فیلتر ممبران انتخابی، هزینه تعویض آن هر بار بین 200 تا 800 هزار تومان خواهد بود.

اهمیت فشار آب در خرید بهترین دستگاه تصفیه آب RO

این مورد حساس و ضروری است. فشار آب همان چیزی است که آب را از طریق ممبران مجبور به تصفیه شدن می‌کند. و مواد مضر در آب را از بین می‌برد.

فشار کم آب منجر به کاهش تولید و رسوب زودرس ممبران خواهد شد. فشار ایده آل برای کار با سیستم اسمز معکوس 60 PSI است. فشار کمتر از PSI 40 معمولاً ناکافی تلقی می‌شود. درنتیجه باید با استفاده از پمپ تقویت کننده فشار افزایش یابد. برای داشتن بهترین دستگاه تصفیه آب باید به پمپی که روی آن نصب شده است توجه کنید.

آیا می توانم یک تصفیه آب RO را به یخچال و فریزر خود وصل کنم؟

بله، اما تنها درصورتی که بتوانید با یک لوله ¼  از دستگاه تصفیه آب زیر سینکی RO به یخچال برسید. فشار آب ورودی در مورد برخی از یخچال‌ها مهم است. بنابراین بهتر است با سازنده یخچال این موضوع را بررسی کنید.

طول عمر بهترین دستگاه تصفیه آب RO چقدر است؟

اگر مرتباً آن را سرویس کرده و قطعاتی که فرسوده هستند مانند مخزن ذخیره و شیر آب را تعویض کنید، عملاً برای همیشه قابل استفاده خواهد بود. عمر معمولی ممبران حدود 2 تا 3 سال است. البته به کیفیت آبی که در حال تصفیه شدن است نیز بستگی دارد.

آیا ممبران RO قادر به فیلتر کردن کلر می‌باشد؟

در حقیقت ممبران RO کلر را از بین نمی‌برد. لازم هم نیست که این کار را انجام دهد. چند فیلتر کربن با کیفیت بالا این کار را انجام می‌دهند. در حقیقت، اگر فیلترهای کربنی مرحله دوم و سوم را به موقع تعویض نکنید و فرسوده شوند، قادر به حذف کلر نخواهند بود. در نتیجه کلر به ممبران ورود می‌کند. از زمان ورود کلر به ممبران تا از بین رفتن ممبران زمان چندانی نخواهید داشت. به همین دلیل هزینه چند برابری متحمل خواهید شد.

آیا دستگاه تصفیه آب RO مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت بدن را از بین می‌برد؟

فیلتر معدنی کننده تصفیه آب توس فیلتر

واحدهای RO حدود 95٪ مواد معدنی را حذف می‌کنند. اما مسئله مواد معدنی احتمالاً بحث برانگیزترین سوال در تصفیه آب آشامیدنی است. کارشناسان دو طرف موضوع به طور قانع کننده‌ای صحبت می‌کنند. ولی با توجه به ابهاماتی که وجود دارد بهتر است از سیستمی استفاده کنید که دارای فیلتر مرحله ششم یعنی فیلتر معدنی کننده باشد.

 

آیا سیستم اسمز معکوس با برق کار می کند؟

بله، با توجه به وجود پمپ تصفیه آب برقی در سیستم اسمز معکوس، از یک آداپتور برای تامین برق مورد نیاز آن استفاده می شود.

دلیل محبوبیت سیستم تصفیه آب RO چیست؟

از آنجا که در مقایسه با خرید آب بطری، آب بسیار مطبوع و بسیار سالمی با قیمت مناسب تولید می‌کنند و به شکل خودکار و بدون دردسر تولید می‌شوند.

در حقیقت این سیستم تصفیه آب بهترین و سالم‌ترین آب آشامیدنی را تولید می‌کند.

آیا نرم کننده آب به سیستم RO آسیب می‌رساند؟

نه، در حقیقت، یک نرم کننده آب می‌تواند به افزایش عمر ممبران تصفیه آب کمک کند. کلسیم و منیزیم (مقیاس آهک) دو ماده معدنی هستند که فیلتر شدنشان توسط ممبران کار سختی است. نرم کننده آب می‌تواند ممبران را از درگیر شدن با چنین معضلی رها کند.

نتیجه گیری برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب RO

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات درباره بهترین دستگاه تصفیه آب RO را مطرح کنیم. و به تفصیل درباره آن‌ها توضیح دهیم. پاسخ این سوالات را هر فرد مصرف کننده یا خریداری باید بداند تا بتواند بهترین انتخاب‌ها و درست‌ترین عملکردها را نسبت به وضعیت آب مصرفی خود داشته باشد.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه