7 روش اصلی تصفیه آب و معرفی بهترین روش تصفیه آب

از زمان باستان، بشر همیشه تمایل به استفاده از آب سالم و تمیز داشته است. در گذشته، انسان می توانست به سرعت به آب شیرین از دل طبیعت دست پیدا کند. اما به مرور، اکثر منابع آب دچار مشکل و آلودگی شده اند. خوشبختانه، با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه های تصفیه آب ساخته شد تا بتوانند آب ناسالم و آلوده را تصفیه کنند و در اختیار مصرف کننده قرار دهند. ایده ی تصفیه آب باعث شده شرکت های مختلفی تاسیس شود که وظیفه تامین آب سالم را بر عهده بگیرند. سازمان بهداشت جهانی هم قوانینی را وضع کرد تا آب با بهترین کیفیت ممکن و کمترین میزان آلودگی در دسترس مردم قرار بگیرد. اما چه راه هایی برای تصفیه کردن آب مصرفی وجود دارد؟ بهترین روش تصفیه آب چیست؟

7 روش تصفیه آب

آیا می خواهید راه های تصفیه کردن آب را بشناسید؟ آیا می خواهید بدانید بهترین روش تصفیه آب در خانه کدام روش است؟ در این مطلب، توس فیلتر به تمامی سوال هایی که در ذهن شماست پاسخ می دهد.

 

آب قابل شرب و آب ناسالم

آبی که برای نوشیدن سالم و ایمن باشد را آب قابل شرب نام دارد. معمولا آب شهری که از تصفیه خانه ها به دست می آید از این کیفیت برخوردار می باشد. اما با توجه به عدم رعایت برخی نکات، لازم است که آن را تصفیه کنید تا از عدم وجود مواد شیمیایی و سموم مختلف اطمینان حاصل کنید.

آب شهری با وجود این که قبل از توزیع آن در شهر، تصفیه می شود ولی حاوی آلاینده های بسیاری است که می تواند بیماری های مختلفی از جمله سرطان که رایج ترین آن هاست را به بار بیاورد. این مواد مضر موجود در آب به شکل های مختلفی به آب شهری ورود می کنند که قبلا به صورت مفصلی در مطلب نحوه فیلتراسیون مواد مضر موجود در آب، درباره آن صحبت کردیم.

وقتی که آب تصفیه نشده از منابع طبیعی به دست ما می رسد، به عنوان آب ناسالم شناخته می شود. حتی اگر بو یا طعم خاصی هم نداشته باشد، حاوی سموم مختلف و مواد مضر و خطرناک می باشد. از این رو شما باید به دنبال بهترین راه برای تصفیه آب خانه خود باشید.

1- تصفیه کردن آب ناسالم با روش کلرزنی آب

در اکثر مواقع، مردم از روش کلرزنی برای تمیز کردن آب استخر خود استفاده می کنند. هر چند در تصفیه خانه ها برای از بین بردن سموم از کلر به مقدار قابل توجهی استفاده می شود. با این حال برای تصفیه آب آشامیدنی می توانید از کلر خانگی نیز استفاده کنید. این ماده که به عنوان سفید کننده نیز شناخته می شود، حاوی 4 تا 6 درصد کلر است. علاوه بر این، مقدار ماده فعال موجود در این پاک کننده میزان مشخصی را که باید به آب اضافه کنید تعیین می کند.

برای تمیز کردن آب با این محصول، برای هر لیتر آب دو قطره سفید کننده بدون بو بریزید. برای هر گالن، هشت قطره کلر مخصوص مصارف خانگی اضافه کنید. اجازه دهید محلول به مدت 30 دقیقه بماند. سپس می توانید آن را بنوشید.

این روش به عنوان یک روش ایده آل برای پاکسازی آب های طبیعی مانند رودخانه ها و نهرها شناخته می شود. همچنین می توانید از آن برای حذف مواد مضر موجود در آب لوله کشی از منابع زیرزمینی استفاده کنید. حتی اگر این روش باعث از بین رفتن باکتری ها و ویروس های مختلف شود، برای مبارزه با برخی ناخالصی ها زمان بیشتری لازم است. برای میکروارگانیسم هایی مانند نورو ویروس، باید حدود یک ساعت قبل از نوشیدن آب صبر کنید. برای ژیاردیا، باید قبل از نوشیدن اجازه دهید که آب سفید شده حداقل 45 دقیقه بماند.

قرص کلر برای تصفیه آب مصرفی

اگر نکات اضافی برای شیرین و سالم بودن آب می خواهید، استفاده از یک قرص کلر را در نظر بگیرید. این محصولات می توانند پس از 30 تا 45 دقیقه باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرند.

از آنجا که می توانید بدون نگرانی در مورد میزان کلر از قرص ها استفاده کنید، این گزینه ایده آل برای افرادی که به مناطقی که دارای آب آشامیدنی ضعیف هستند سفر می کنند مناسب است. حتی می توانید قرص ها را به راحتی در کوله پشتی خود حمل کنید.

در نهایت لازم است متذکر شویم که این روش (کلرزنی آب) ممکن است آسان و کم هزینه باشد ولی به خودی خود می تواند آسیب زننده باشد و باعث بروز بیماری های مختلف پوستی شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

2- تصفیه کردن آب ناسالم با استفاده از سیستم پیش تصفیه آب

دستگاه پیش تصفیه آب از نقطه ابتدایی ورود آب به ساختمان شما، کل آب را تصفیه می کند. اگر آب تصفیه نشده وارد خانه شما شود،‌ درون لوله های شما، شیرآلات،‌ دوش حمام، ماشین لباس شویی، آبگرمکن و سایر لوازمی که نیاز به آب دارند، جریان پیدا کرده و از خود رسوبات و آهک به جا می گذارد و همچنین آب مصرفی شما حاوی کلر و باکتری های مضر می باشد. اینجاست که مزیت و ویژگی یک دستگاه پیش تصفیه آب مشخص می شود.

تمامی دستگاه های پیش تصفیه آب ساختمان، برای مقابله با این رسوبات و مواد معلق در آب طراحی شده اند. برای از بین بردن مزه ی بد کلر و حذف کلر از آب مصرفی،‌ بهترین راه حل استفاده از دستگاه های پیش تصفیه آب کربنی می باشد.

دستگاه پیش تصفیه آب یک سیستم فوق العاده برای مراقب از وسایل خانه شماست ولی بهترین روش تصفیه آب برای تبدیل آب ناسالم به آب قابل شرب نیست. سیستم پیش فیلتراسیون تصفیه آب مزایای فوق العاده ای دارد و موارد استفاده مختص به خود را دارد که پیش تر در مطلب راهنمای خرید بهترین پیش تصفیه اب به صورت مفصل راجع به آن صحبت کردیم.

3- جوشاندن آب به عنوان روشی برای تصفیه آب

یکی از طبیعی ترین راه ها برای تصفیه آب خانه این است که آب را به نقطه جوش برسانیم. این روش استفاده زیادی دارد و شما می توانید با جوشاندن آب، درصد بسیار زیادی از مواد مضر موجود در آب را از بین ببرید و به آبی سالم و قابل شرب دست یابید.

برای تصفیه کردن آب با استفاده از روش جوشاندن، باید اجازه دهید حداقل 60 ثانیه بجوشد. اما اگر در مکانی بالاتر از 5000 فوت باشید، باید آب را به مدت 3 دقیقه بجوشانید.

آب جوشیده شده را در ظرف تمیز بریزید و درب آن را ببندید تا از آلودگی و سموم جلوگیری شود. این روش نمی تواند تمامی آلاینده ها را از آب فیلتر کند ولی یک روش طبیعی و خوب است که به شما آبی با کیفیت تر از آب شیر تحویل می دهد. مشکل این روش آن است که همه مواد مضر را از بین نمی برد و میزان زیادی انرژی مصرف می کند.

4- تصفیه آب ناسالم به روش تقطیر آب

این روش شامل جمع آوری قطرات آب از بخار تبخیر شده است. همچنین خالص ترین ممکن را تولید می کند و همین امر، مهم ترین عاملی است که بهترین روش تصفیه آب آشامیدنی نباشد. از آب مقطر و آب خالص می توان در موقعیت های متفاوت بهره برد ولی برای آشامیدن توصیه نمی شود چون فاقد مواد معدنی می باشد. درباره این که چرا نباید آب مقطر بنوشیم به صورت مفصل در مطلب آب مقطر بنوشیم یا نه صحبت کردیم.

برای تصفیه کردن آب با این روش، به یک قابلمه یا کتری، یک کاسه یا یک ظرف برای جمع آوری رطوبت نیاز دارید. همچنین باید لوله ای تهیه کنید که بخار از آن عبور می کند و دستگاهی است که گرما تولید می کند. وقتی آب به نقطه جوش رسید، بخار از طریق لوله حرکت می کند و از آنجا که ذرات نمی توانند در بخار بمانند، قطرات آب حاوی آلاینده ها و عوامل بیماری زا نخواهند بود.

متأسفانه ، این روند همچنین می تواند مواد معدنی و نمکی حیاتی موجود در آب را از بین ببرد. برای حل این مشکل، شما باید برخی مکمل ها را به آن اضافه کنید که هزینه بر است یا از یک سیستم تصفیه RO استفاده کنید که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

5- تصفیه آب ناسالم با استفاده از سیستم تصفیه آب UV

با استفاده از این سیستم تصفیه آب می توانید به خوبی مواد مضر را از بین ببرید و علاوه بر آن مواد شیمیایی و سمی خطرناک مثل پاتوژن ها را هم از بین ببرید. از این سیستم ها معمولا برای مصارف خانگی استفاده نمی شود برای آزمایشگاه ها یا تصفیه آب چاه جهت مصرف آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب یک لامپ UV با یم دستگاه تصفیه آب RO می تواند بهترین نتیجه را برای مصارف ذکر شده، به همراه داشته باشد.

6- تصفیه آب به روش تصفیه آب ید

ید جدا از مبارزه با مشکلات تیروئید، نقش بسزایی در تصفیه آب دارد. سیستم تصفیه آب یدی، میکروارگانیسم های مضر را در سطح سلولی از بین می برد. این ماده را می توانید بصورت کریستال، قرص و مایع تهیه کنید.

ید پس از حداقل 50 دقیقه ماندن در آب، ژیاردیا را از بین می برد. اما نمی تواند برخی از انگل ها مانند کریپتوسپوریدیوم را از بین ببرد.

7- تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO)

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یک اختراع فوق العاده است که می تواند آب را به خوبی تصفیه کند و آب شیرین، تازه و سالمی را در اختیار شما و خانوده تان قرار دهد. این سیستم تصفیه آب توانسته با تصفیه کردن آب دریا، به مناطقی که از دسترسی به آب مناسب بی بهره بودند، کمک های شایانی کند.

این سیستم تصفیه آب می تواند 3 تا 10 مرحله باشد. هسته اصلی این سیستم تصفیه آب یک ممبران RO می باشد که ذرات بزرگتر از 0.0001 میکرون را فیلتر می کند. این سیستم تصفیه آب قادر است 99.99 درصد آلاینده ها را از بین ببرد. بهترین سیستم تصفیه آب که می توانید از آن بهره ببرید یک سیستم تصفیه اب اسمز معکوس می باشد.

در هر صورت لازم است بدانید که بهترین آب تصفیه شده را این سیستم در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و نسبت به سایر سیستم های تصفیه آب، ایرادات کمتری دارد. برای آگاهی بیشتر درباره سیستم تصفیه آب RO می توانید مطلب دستگاه تصفیه RO را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری برای 7 روش اصلی تصفیه آب و معرفی بهترین روش تصفیه آب

بدن انسان برای بسیاری از عملکردها به آب نیاز دارد. از این رو، برای سالم نگه داشتن بدن خود باید آب سالم و تمیزی مصرف کنید.

اگر منبع آب تمیزی در اختیار ندارید، می توانید آب مصرفی خود را با هر یک از 7 روش ارائه شده برای آب آشامیدنی و نوشیدن، تصفیه کنید. برخی از ایده های ما سنتی و برخی دیگر از فناوری پیشرفته استفاده می کنند. برای به دست آوردن آب کاملاً تمیز، روش های مختلف را ترکیب کنید.

در نهایت برای استفاده از بهترین روش تصفیه آب در خانه، توس فیلتر یک سیستم تصفیه آب خانگی RO را به شما توصیه می کند.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه