پیشگیری و درمان سنگ کلیه ؛ 5 راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه

بهترین راه و روش درمان سنگ کلیه چیست؟ چگونه می‌توان از بروز و تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کرد؟ کلیه سنگ ساز را چگونه می‌توان درمان کرد؟ چه راهکاری برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؟

اگر تا به حال سنگ کلیه داشته اید، مطمئنا آن را بخاطر دارید. درد غیرقابل تحمل آن تا زمانی که از سیستم ادراری شما عبور نکند و از بدن خارج نشود، ادامه دارد.

برای بسیاری از افراد، سنگ کلیه یک چیز یکباره نیست. حدود نیمی از افرادی که یکبار دچار سنگ کلیه شدند، بعد از هفت سال دوباره درگیر سنگ کلیه شده اند و تمامی آن ها اقدامات پیشگیرانه را رعایت نکردند. راه های جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه چیز پیچیده ای نیست ولی نیازمند عزم و اراده می باشد.

در این مطلب می خواهیم 5 راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه را بیان کنیم و نحوه پیشگیری و درمان سنگ کلیه را بیان کنیم. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تشکیل سنگ کلیه

تشکیل سنگ کلیه زمانی محقق می‌شود که مواد شیمیایی خاصی به اندازه کافی در ادرار متمرکز و تغلیظ شود و ایجاد بلور می‌کند. این بلورها جمع می‌شوند و رشد می‌کنند و تبدیل به سنگ می‌شوند که می‌توانند از طریق مجاری ادراری راه خود را طی کنند. اگر سنگ در جایی گیر کند و راه ادرار را مسدود کند، این اتفاق باعث درد می‌شود.

بیشتر سنگ‌ها وقتی که کلسیم با یکی از اگزالات یا فسفر ترکیب می‌شود، ایجاد می‌شود. تشکیل سنگ کلیه همینطور می‌توانند ناشی از اسید اوریک هم باشد.

تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه

5 راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه و درمان سنگ کلیه

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه به معنی جلوگیری از ایجاد شرایطی است که منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود. پس از انجام تحقیقات لازم، بهترین راه های جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه را برای شما فراهم کرده‌ایم که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

1- نوشیدن مقدار زیادی آب سالم

نوشیدن مقدار زیادی آب سالم، مواد موجود در ادرار که منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود را رقیق می‌کند. روزانه به مقدار زیادی آب سالم و نوشیدنی بنوشید تا در هر روز دو لیتر ادرار از بدنتان خارج شود.

ممکن است برخی از نوشیدنی‌های مرکبات مانند لیموناد و آب پرتقال در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کننده باشد. سیترات موجود در این نوشیدنی‌ها مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌شود و فرآیند تشکیل آن را منحل می کند. نوشیدن آب سالم به مقدار کافی، یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و درمان سنگ کلیه می‌باشد.

2- کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید

کمبود کلسیم در بدن یا دریافت بسیار کم کلسیم در رژیم غذایی شما می‌تواند باعث بالا رفتن سطح اگزالات و ایجاد سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باید کلسیم مورد نیار بدنتان را متناسب با سن خود، کسب و تامین کنید.

تا حد امکان، کلسیم مورد نیاز خود را در ابتدا از آب تصفیه شده و در مرحله دوم از غذا به دست بیاورید. زیرا برخی از مطالعات و تحقیقات، مصرف مکمل‌های کلسیم را به سنگ کلیه مرتبط کرده‌اند.

مردان 50 ساله و مسن تر باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم به همراه 100 تا 800 میلی گرم ویتامین D کسب کنند تا بتوانند کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

تامین کلسیم موردنیاز بدن یکی از اساسی‌ترین راه‌های درمان سنگ کلیه است.

3- کاهش سدیم به عنوان یک راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی سدیم می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در بدن  شود، چرا که میزان زیادی از کلسیم بدن را به سمت ادرار هدایت می‌کند و کلسیم زیادی از بدن شما دفع می‌شود. پس برای مقابله با تشکیل سنگ کلیه به شما پیشنهاد می‌کنیم که رژیم غذایی حاوی مقدار کمی سدیم را مد نظر قرار دهید.

دستورالعمل‌های فعلی نشان می‌دهد که میزان دریافت سدیم روزانه به 2500 میلی‌گرم محدود شود و اگر قبلا سدیم، کار خود را در تشکیل سنگ کلیه کرده است و درگیر با سنگ کلیه هستید، پس میزان آن را به 1500 کاهش دهید.

کاهش میزان سدیم موجود در رژیم غذایی یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری و درمان سنگ کلیه است.

4- آب تصفیه شده راهی برای کاهش میزان سدیم

راه دیگر این است که مصرف آب شهری را برای آشامیدن کنار بگذارید و فقط آب تصفیه بنوشید و این کار نسبت به تنظیم رژیم غذایی موثرتر است چرا که درصد بالایی از سدیم از طریق آب تامین می‌شود. دستگاه تصفیه آب میزان سدیم را تا مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد و حذف می‌کند.

این کار به سلامت قلبی و فشار خون شما هم کمک می‌کند.

5- محدود کردن پروتئین حیوانی یکی از راه های پیشگیری و درمان سنگ کلیه

مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و غذای دریایی سطح اسید اوریک را تغییر داده و می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی باعث کاهش سیترات که یک ماده شیمیایی موجود در ادرار است که از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

اگر استعداد سنگ سازی دارید یا در حقیقت کلیه سنگ ساز دارید، میزان مصرف روزانه گوشت خود را شدیدا کم کنید. این کار به سلامت قلبی شما هم کمک خواهد کرد.

دوری جستن از غذاهای سنگ ساز یک راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه

چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و بیشتر آجیل‌ها سرشار از اگزالات هستند و می‌توانند در تشکیل سنگ کلیه بسیار موثر باشند. اگر کلیه سنگ ساز دارید حتما از این غذاها دوری کنید و مقدار زیادی آب تصفیه بنوشید.

نتیجه گیری برای 5 راهکار اساسی مقابله با سنگ‌کلیه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، معمولا تشکیل سنگ کلیه نتیجه‌ای از رژیم غذایی فرد است و حتی در کسانی که کلیه سنگ ساز دارند و مستعد سنگ سازی هستند هم با رعایت نکات گفته شده می‌توانند از بروز و تداوم چنین مشکلی جلوگیری کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با سنگ‌کلیه و پیشگیری و درمان سنگ کلیه استفاده از آب تصفیه شده می‌باشد. کسانی که درگیر سنگ کلیه هستند می‌توانند با استفاده از آب تصفیه شده بهترین مقابله را با آن انجام دهند.

خالص‌ترین آب ممکن، آب مقطر می‌باشد ولی از آنجایی که آب مقطر حاوی مواد معدنی نیست فقط می‌توان از آن برای آب درمانی استفاده کرد و استفاده طولانی مدت آن باعث بروز بیماری های بدتری می‌شود. پس در صورت لزوم بهتر است با تجویز پزشک و زیر نظر او صورت بگیرد.

بهترین راه پیشگیری و درمان سنگ کلیه

بهترین گزینه استفاده از آب تصفیه شده اسمز معکوس می‌باشد که هم برای افرادی که درگیر آن هستند مناسب است و هم برای افرادی که می‌خواهند از چنین اتفاقی پیشگیری کنند.

با توجه به عدم وجود ناخالصی در آب تصفیه شده افراد می‌توانند به راحتی آب بیشتری را بنوشند. مصرف بیشتر آب تصفیه شده سبب رقیق شدن و دفع راحت سنگ می‌شود.

اگر تا به حال درگیر سنگ کلیه بوده‌اید، برای بهبود خودتان و جلوگیری از گرفتار شدن فرزندانتان به این بیماری دردناک، هر چه سریع‌تر برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی خود اقدام کنید.

با توجه به این که موضوع درمان سنگ کلیه برای افراد خاص است، اگر درگیر سنگ کلیه هستید یا کلیه سنگ ساز دارید، قبل از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می‌توانید با کارشناسان توس فیلتر صحبت کنید تا سیستمی متناسب با وضعیت شما در اختیارتان قرار بگیرد.

در صورتی که هدف پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه را دارید، سیستم هایی که در فروشگاه توس فیلتر موجود است را می‌توانید به راحتی تهیه کنید و نیازی به تغییرات روی آن‌ها ندارید.

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه