تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه

آیا سنگ آهک موجود در آب شهری باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟ آیا آب سخت باعث ایجاد مشکلات بهداشتی دیگر می شود؟ تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه به چه صورت است؟ آیا تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه در افرادی که سالم هستند، افرادی که درگیر سنگ کلیه هستند و افرادی که درمان شده اند به یک صورت است؟

حدود 30% جمعیت ایتالیا و اسپانیا نگران سرشار بودن آب سخت از کلسیم هستند. این مورد در بخش هایی از آمریکای شمالی نیز صادق است. آیا در رابطه با این نگرانی ها حق با آن هاست یا فقط بیخودی منفی بافی می کنند؟

توس فیلتر قصد دارد در این مطلب، این مسئله رو بررسی و شما را از واقعیت این مسئله آگاه کند.

علت سختی آب و سنگ آهک موجود در آب چیست؟

آب شیر بیش از 60% خانه های اروپا و آمریکای شمالی و بیش از 70% خانه های ایرانی، آب سخت می باشد. این به معنی آن است که آب شیر آن ها بیشتر مستعد دارا بودن سنگ آهک است و همینطور به معنی غنی بودن از مواد معدنی هم می باشد.

منبع آب سخت عموما رودخانه ای از رسوبات است که آب در مسیر رفتن به سمت تصفیه خانه دریافت می کند. آب سخت همچنین می تواند از آب های زیرزمینی یا دریاچه سرچشمه بگیرد. مخصوصا در رابطه با سنگ آهک، معمولا به معنی کلسیم و منیزیم است که با ترکیبشان، سنگ آهک و فلس را در کتری چای، دستگاه قهوه ساز، لیوان ها، اطراف شیر آب و سایر لوازم بر جای می گذارند.

دلایل نرم کردن آب در تصفیه خانه ها

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا تصفیه خانه ها و شبکه های آبرسانی شهری، قبل از توزیع آب، آن را نرم نمی کنند، دلایل زیر می تواند پاسخ سوال شما باشد.

  • از بین رفتن مواد معدنی لازم
  • از نظر انرژی، مواد و اثرات زیست محیطی، گران و پرهزینه است
  • ممکن است بر مزه آب تاثیر منفی بگذارد

کلسیم و سنگ آهک چه خطراتی برای سلامت انسان دارد؟

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. استخوان های ما و البته همینطور کلیه های ما نیازمند کلسیم هستند. مدارک و شواهد مبنی بر این که سختی آب شیر در تشکیل سنگ کلسیم تاثیر دارد، ضعیف است.

قبل از هر چیز، بهترین کاری که برای جلوگیری از سنگ کلیه می توانید انجام دهید این است که به مقدار زیاد آب بخورید (نرم یا سخت). نوشیدن آب اضافی، مواد موجود در ادرار که منجر به سنگ می شود را رقیق و آبکی می کند. نوشیدنی های حاوی مرکبات مانند لیموناد و آب پرتقال ممکن است در این امر کمک کننده باشند.

درثانی، بیشتر تحقیقات بلند مدت نشان می دهند که ارتباط عمیقی بین آب سخت و سنگ کلیه وجود ندارد یا اگر هم ارتباطی وجود دارد، بهتر است بدانید که تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه بسیار ناچیز است. برای افراد عادی هیچ گونه افزایش ریسکی وجود ندارد. با این وجود، برای افرادی که سلامت پایینی دارند، احتمالا افزایش ریسک وجود دارد و به همین دلیل است که پزشکان به آن ها هشدار می دهند.

نتایج تحقیقات درباره تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه

آب سخت باعث ایجاد سنگ کلیه نمی شود، اما ممکن است که خطر توسعه و افزایش سنگ های کلیه را بیشتر کند. تحقیقات نشان می دهد که اگر پس از درمان سنگ کلیه، آب سخت مصرف کنید، شانس افزایش عوارض آن را بیشتر می کند. پزشک به شما بهترین راه را برای جلوگیری از بروز مجدد سنگ کلیه و اثرات احتمالی بر سلامتی در استفاده از آب سخت را توصیه خواهد کرد.

تحقیقات نشان می دهد که نه بخاطر کیفیت آب، بلکه میزان آب مصرفی در روز بیشترین تاثیر را در بروز KSD دارد.

با این وجود، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آب بسیار سخت (سرشار از مواد معدنی) با میزان سختی (TDS) بالای 400ppm می تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد. که در اکثریت نقاط ایران، میزان سختی آب بسیار بیشتر از 400ppm می باشد. 

در بیشتر موارد مربوط به سنگ کلیه، خون در بدن انسان به دلیل برخی مشکلات ذاتی، شروع می کند به جذب کلسیم از آب و مواد غذایی، بیشتر از آن مقداری که واقعا نیاز است. در نتیجه، کلسیم اضافی در فرآیند دفع، بر دیواره های کلیه قرار می گیرد و رسوب می کند.

کلسیم مورد نیاز ما از کجا تامین می شود؟

ما کلسیم مورد نیاز خود را از طریق محصولات لبنی و همچنین بسیاری از غذاهای دیگر مانند لوبیا، بادام، عدس و البته آب آشامیدنی دریافت می کنیم. رژیم غذایی دارای پروتئین، سدیم (نمک) و شکر بالا، می تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود. این امر مخصوصا درباره رژیم غذایی دارای سدیم بالا بیشتر صدق می کند. وجود نمک بیش از حد در رژیم غذایی شما، میزان کلسیم را در کلیه های شما افزایش می دهد که این امر به میزان قابل توجهی خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهد.

پس بهتر است بدانید که دلیل اصلی و اساسی ایجاد سنگ کلیه، نوشیدن آب کافی یا سایر نوشیدنی ها نیست.

نتیجه گیری برای تاثیر آب سخت بر سنگ کلیه

آب سخت بیش از 400ppm می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد و متاسفانه آب شهری اکثریت شهرهای ایران بسیار بیشتر از این مقدار می باشد. بهترین راه برای مقابله با ابتلا به سنگ کلیه و دفع آن استفاده از آب آشامیدنی سالم است که علاوه بر بروز انواع بیماری های دیگر، شما را از خطر ابتلا به سنگ کلیه مصون بدارد یا در دفع سریع تر و راه تر سنگ کلیه کمک کند. پس از تحقیقات فراوان مشخص شد که بهترین و سالم ترین آب را دستگاه های تصفیه آب RO تولید می کنند.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه