چه مقدار آب باید بنوشیم؟

حدود 60 درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. شما برای هر عملکرد بدن نیاز به آب دارید. آب سموم را از اندام شما حذف می کند، مواد مغذی را به سلول های شما منتقل می کند، مفاصل شما را استحکام می بخشد و به شما کمک می کند غذایی که می خورید را راحت تر هضم کنید. اگر آب کافی دریافت نکنید، بدن تان کم آب می شود. در موارد شدید کم آبی بدن می تواند باعث سرگیجه، گیجی، و حتی تشنج شود. اما سوال اساسی این است که برای این که بیشترین استفاده را از آب ببریم، چه مقدار آب باید بنوشیم؟

چه مقدار آب باید بنوشیم؟

همه ما شنیده ایم که 8 لیوان آب ایده آل است. اما حقیقت این است که آب مورد نیاز شما بسته به اینکه چقدر فعال هستید و در چه نوع آب و هوایی زندگی می کنید و موارد دیگر متفاوت است. حتی اگر شما خیلی فعال نباشید یا در آب و هوای مرطوب زندگی کنید، هر روز از طریق نفس، عرق کردن، ادرار و تحرک روده مقداری آب از دست می دهید.

موسسه پزشکی (IOM) برای مردان در مجموع 13 فنجان (حدود 3 لیتر) مایع آبگونه برای هر روز توصیه می کند. برای زنان، آن ها هر روز 9 فنجان (کمی بیش از 2 لیتر) مایع آبگونه نیاز دارند. زنان باردار باید حدود 10 فنجان آب در روز بنوشند. کسانی که شیرده هستند نیاز به حدود 12 فنجان آب دارند.

اگر در یک روز گرم در خارج از شهر قرار دارید یا کاری را انجام می دهید که موجب عرق زیادی می شود، باید مایعات بیشتری برای مرطوب شدن بدنتان مصرف کنید. همین امر برای زمانی که بیمار هستید و باعث می شود شما بالا بیاورید، اسهال داشته باشید یا تب را تجربه کنید صدق می کند.

اما اگر شرایطی مانند نارسایی قلب یا نوع خاصی از بیماری کلیوی داشته باشید، ممکن است نیاز به مصرف مایعات خود را محدود کنید. بایستی در مورد آنچه که برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.

کودکان به چه مقدار آب نیاز دارند؟

مانند بزرگسالان، نیازهای کودکان به مقدار آب بستگی به چیزهای زیادی دارد مانند سن، وزن آن ها و جنسیت شان. سایر مواردی که نقش مهمی دارند عبارتند از: چقدر سالم و فعال هستند و در چطور آب و هوایی زندگی می کنند.

به طور کلی، کودکان و نوجوانان حدود 6 تا 8 فنجان آب در روز نیاز دارند. آنها همچنین باید مقدار زیادی میوه های تازه و سبزیجات، که پر از آب هستند بخورند. در طول بازی و ورزش نیاز به نوشیدن یک فنجان و نیم تا 2 فنجان آب در هر 15 تا 20 دقیقه دارند.

چه مواد دیگری به عنوان آب استفاده می شوند؟

مصرف آب توصیه شده شما شامل تمام منابع – آب آشامیدنی، نوشیدنی های دیگر و غذا ها می باشد. اما مراقب باشید – مایعات خاص دارای اشکالاتی هستند. به عنوان مثال، آب میوه، لیموناد و نوشابه های گازدار باعث آبرسانی به بدن می شوند، اما آن ها دارای قند و کالری زیادی هستند. قهوه و چای همچنین آب را فراهم می کنند. اما آن ها همچنین حاوی کافئین می باشند، که می تواند هنگام دفع ادرار منجر به دفع مقدار بیشتری آب شود. اکثر مردم سالم می توانند با خیال راحت در حدود 2 تا 4 فنجان 8 اونسی قهوه را هر روز بنوشند. اگر این مقدار باعث می شود که افراد احساس اضطراب و عصبانیت داشته باشند می توانند مقیاس آن را کاهش دهند.

مشروبات الکلی حاوی آب نیز هستند. اما مانند کافئین باعث می شوند شما از طریق ادرار آب بیشتری از دست دهید. این کار می تواند منجر به کم آبی بدنتان شود.

نوشیدنی های ورزشی حاوی مقدار زیادی آب هستند. آن ها همچنین حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت ها هستند که می توانند به جذب آب و حفظ سطح انرژی شما کمک کنند. در طول تمرینات شدید، آنها برای جایگزینی نمک از دست رفته در اثر تعریق کمک می کنند. اما مراقب باشید، بسیاری از آن ها نیز دارای مقدار زیادی کالری اضافی، شکر و نمک هستند. برچسب تغذیه روی آن ها را بررسی کنید. به اندازه آب بکار رفته در آن ها توجه کنید و با این کار تعداد زیادی از نوشیدنی ها را محدود کنید.

نوشیدنی های انرژی زا متفاوت از نوشیدنی های ورزشی هستند. آنها حاوی قند و همچنین محرک ها مانند کافئین اغلب در دوزهای بالا هستند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که کودکان و نوجوانان از مصرف آن ها اجتناب کنند.

و غذاها را فراموش نکنید! میوه ها و سبزیجات مانند خیار، کاهو، کرفس، هندوانه دارای بیش از ۹۰٪ آب هستند. آنها همچنین انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی را ارائه می دهند.

آیا می توانم بیش از حد آب بخورم؟

اگر شما مقدار زیادی آب بنوشید اما کلیه شما نتواند از شر مقدار اضافی آن رها شود، یک وضعیت پزشکی به نام هیپوناترمی می تواند در شما ایجاد شود. به این معنی است که مواد معدنی در خون شما رقیق شده یا کاهش یافته است. در نتیجه، سطح سدیم در خون کاهش می یابد. سطح آب بدن شما افزایش می یابد و سلول های شما متورم می شوند. این معضل می تواند به مشکلات جدی (حتی تهدید کننده زندگی) منجر شود. ورزشکاران استقامتی، مانند دونده های ماراتن، در معرض خطر این وضعیت هستند.

برخی از شرایط سلامتی نیز می توانند در میزان آب مورد نیاز شما نقش داشته باشند. در این صورت شما برای راهنمایی از پزشک خود درباره موارد زیر سؤال کنید.

  • بیماری تیروئید
  • مشکلات کلیوی، کبدی یا قلب
  • مصرف داروهای نگهدارنده آب در بدن، مانند NSAID ها، داروهای دردآور مخدر و برخی از داروهای ضد افسردگی

چگونه می توانم مطمئن شوم که به اندازه کافی آب می خورم؟

آیا به اندازه کافی آب می نوشید و به ندرت احساس تشنگی می کنید؟ آیا ادرار شما شفاف یا زرد خیلی روشن است؟ اگر شما می توانید پاسخ “بله” را به هر دو سوال دهید، احتمالا تمام مایعات مورد نیاز خود را دریافت می کنید.

بهترین نوع آبی که می توانم مصرف کنم کدام است؟

بهترین نوع آبی که می توانید مصرف کنید آب تصفیه شده RO می باشد. این آب حاوی آلاینده ها و مواد مضر نیم باشد از این رو هم به سلامت بیشتر شما کمک می کند، هم می توانید به راحتی 8 تا 12 لیوان در روز آب بنوشید. از رنگ، مزه و بوی مطبوعی برخوردار است و حاوی مواد شیمیایی نمی باشد. از طرفی از بروز انواع بیماری ها جلوگیری می کند و جزو بهترین درمانگرهای سنگ کلیه می باشد. در مطلب بهترین نوع آب کدام است به صورت مفصل به این سوال پاسخ داده ایم.

دستگاه تصفیه آب RO را می توانید به راحتی و با کمترین قیمت ممکن از تووس فیلتر خریداری کنید. در ادامه روی دکمه سبز رنگ کلیک کرده و انواع مختلفی از دستگاه ها را ببینید.

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه