مواد مضر موجود در آب و فیلتر کردن آن ها از آب مصرفی

عدم آگاهی نسبت به مواد مضر موجود در آب و نحوه حذف آن ها از آب مصرفی خود، می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. آب سالم و پاک برای زندگی ضروری است. برای نوشیدن و پخت و پز ضروری است. آب تصفیه شده و سالم، برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

بسیاری از ما به اندازه کافی خوش شانس هستیم که به یک منبع آب نسبتا تمیز دسترسی داشته باشیم. اما بدین معنا نیست که این آب در دسترس ما، به اندازه کافی برای حفاظت از سلامت ما یا وسایل خانه، سالم و پاکیزه باشد. مواد مضر موجود در آب نقش اساسی در بروز انواع بیماری ها را دارند، متاسفانه عدم آگاهی مصرف کنندگان نسبت به آب مصرفی خود باعث می شود تا نتوانند راه مناسبی که باعث جلوگیری از بروز این بیماری ها می شود را باز شناسند و به کار بندند.

در حقیقت، تصفیه آب برای کنترل مواد شیمیایی موجود در آب شما، یک امر ضروری است. آیا می خواهید اطمینان حاصل کنید که شما و خانواده تان به آب سالم و ایمن دسترسی دارید؟ در ادامه این مطلب، مواد مضر موجود در آب را برای شما شرح می دهیم و راه های مقابله و حذف آن ها را هم بیان خواهیم کرد.

مواد مضر موجود در آب

آب در بسیاری نقاط امن است. اما این بدان معنا نیست که ناخالصی نداشته باشد. در حقیقت، بسته به جایی که شما زندگی می کنید، ممکن است باکتری ها، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها در آب مصرفی تان وجود داشته باشد.

در حقیقت آب مصرفی بیش از 90% مناطق ایران نیاز به تصفیه شدن دارند.

کلر یکی از مواد مضر موجود در آب

در حقیقت کلر به آب اضافه می شود تا آن را ایمن نگه دارد؛ زیرا قادر است که باکتری ها و میکروب های موجود در آب را از بین ببرد. حذف آن باکتری ها از آب مصرفی اولولیت بیشتری دارد و می تواند بیماری هایی بسیار خطرناک تر و آسیب های شدیدتری نسبت به کلر به بدن وارد کنند.

برای این که بتوانیم این باکتری ها را از آب حذف کنیم و از شیوع و گسترش این بیماری ها توسط آب آشامیدنی جلوگیری کنیم، لازم است که از کلر استفاده کنیم و آب را سم زدایی کنیم. اما این امر دلیلی برای توجیه نوشیدن آب حاوی کلر نمی شود.

خطرات وجود کلر در آب مصرفی

شاید از نظر شما وجود کلر در آب، چندان هم خطرناک نباشد، پس بهتر است که ادامه مطلب را به دقت مطالعه کنید. لازم است که توجه شما را به تحقیقاتی که سال 2000 منتشر شد جلب کنیم.

شایعاتی به وجود آمد که سم زدایی آب با کلر عواقبی چون اسپینا بیفیدا و مرده زایی را به دنبال دارد. اسپینا بیفیدا یعنی نقص مادرزادی در ستون فقرات که در آن بخشی از نخاع از طریق شکاف در ستون فقرات در معرض دید قرار می گیرد. این اغلب باعث فلج اندام تحتانی، و گاهی اوقات نقص ذهنی می شود.

این شایعات و حدس و گمان ها دولت نروژ را بر آن کرد تا در این مورد تحقیقات گسترده ای انجام دهد. پس از تحقیقات دولت نروژ، نتایج حاصله از آن، کشورهای آمریکا و کانادا را هم متقاعد کرد تا در این زمینه تحقیقات جامعی انجام دهند. کار به همینجا ختم نشد و بعد از نتایج تحقیقات کاناد و ایالات متحده، دانشمندان دانشگاه لندن وارد عمل شدند. در نهایت نتایج به دست آمده نشان داد که سم زدایی با کلر عواقب خطرناکی چون نقص مادرزادی را به دنبال دارد.

در نروژ، تحقیقاتی روی 141 هزار تولد در طول سه سال انجام شد، نتیجه تحقیقات نشان داد که خطر نقص مادرزادی در مناطقی که درصد بیشتری کلر در آب مصرفی شان وجود داشته، 14 درصد بیشتر بوده است. دانشمندان قبلا ارتباط بین کلر و و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده، کلیه و مثانه کشف کرده بودند اما این اولین بار بود که ارتباطی در سطح بالاتر اسپینا بیفیدا به چشم می خورد.

در تحقیقات دیگری که در کانادا و توسط دانشگاه دالاهوسی صورت گرفت، نتایج نشان داد که درصد بالاتر کلر، امکان تولد مرده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

این مسئله تا جایی ادامه یافت که افرادی چون دکتر جان مارشال، عضو انجمن آب پاک، پیشنهاد داد که برای سم زدایی آب از راه های دیگری مانند گاز ازن یا فرابنفش استفاده شود.

فیلتر کربن فعال تصفیه آبفیلتر کربن فشرده تصفیه آب

در هر صورت، لازم است بدانید که همچنان در ایران از کلرزنی برای سم زدایی آب استفاده می شود و آبی که به دست شما می رسد حاوی میزان قابل توجهی کلر است.

بهتر است که این مورد را جدی بگیرید و برای مقابله با این معضل دست به کار شوند. پیشنهاد توس فیلتر برای مقابله با این معضل این است که از فیلترهای کربنی در سیستم تصفیه آب خود استفاده کنید. فیلترهای کربنی وظیفه حذف مواد شیمیایی خصوصا کلر را از آب بر عهده دارند.

فلوراید

بسیاری از شهرها، اضافه کردن فلوراید به آب را به عنوان یک اقدام بهداشتی تلقی می کنند. واقعیت این است که وجود فلوارید ممکن است در سم زدایی موثر باشد ولی می تواند آسیب های جدی به فرد مصرف کننده وارد کند. فلوراید هم در همان گروه شیمیایی، همراه کلر است. وجود فلوراید در آب مصرفی شما، در دراز مدت سبب بروز بیماری های چون سرطان و پوکی استخوان می شود.

همچنین بین افزایش فشار خون و افزایش مشکلات غده تیروئید و فلوراید، ارتباط مستقیمی وجود دارد. جان فاول یکی از متخصصان برجسته در زمینه کیفیت آب، اذعان کرده که دولت ها باید وجود مواد شیمیایی در آب و استفاده از مواد شیمیایی برای سم زدایی آب را جدی بگیرند و راه چاره ای بیاندیشند.

وجود سرب در آب

سرب یکی دیگر از مواد مضر موجود در آب می باشد. اما دلیل وجود سرب در آب چیست؟ در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که لوله های قدیمی و اقداماتی که دولت ها جهت صرفه جویی در هزینه های مربوط به انتقال آب انجام می دهند، عاملان اصلی ورود سرب به آب مصرفی شما می شود.

پیش تصفیه سه مرحله جامبو

وجود سرب در آب مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می کند و باعث بروز بیماری های مختلفی می شود که لازم است در یک مطلب به صورت مجزا به آن پرداخته شود. لازم است بدانید که دولت برای مقابله با این معضل و حذف سرب از آب مصرفی شما اقدامی نخواهد کرد و بهتر است که خودتان این مشکل را مد نظر بگیرید و از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید.

از آنجا که سرب قادر است آسیب جدی به وسایل خانه که از آب استفاده می کنند، وارد کند پس بهتر است که قبل از ورود سرب به خانه جلوی آن را بگیرید. با استفاده از یک دستگاه پیش تصفیه آب می توانید این مشکل را حل کنید.

 

نیترات

به طور طبیعی، هنگامی که نیتروژن با اکسیژن ترکیب می شود، نیترات حاصل می شود. همه چیزهای زندگی نیازمند نیترات هستند. در آب مصرفی شما هم نیترات یافت می شود. در حقیقت، نیترات به طور طبیعی در سطح و به ویژه در آب های زیرزمینی و آب چشمه تشکیل می شود. با این حال وقتی نیترات به سطح بالایی می رسد، می تواند خطرناک باشد. این خطر خصوصا متوجه زنان باردار و کودکان می باشد. مصرف زیاد نیترات می تواند بر چگونگی حمل اکسیژن در خون تاثیر بگذارد و می تواند باعث مت‌هموگلوبین شود.

نوزادان زیر شش ماه که از طریق شیشه شیر، شیر می خورند، متوجه بیشترین خطر ابتلا به بیماری مت‌هموگلوبین هستند. لازم است بدانید که مت‌هموگلوبین می تواند منجر به مرگ شود. علائم مت‌هموگلوبین می تواند رنگ آبی روی پوست، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب، سردرد، گرفتگی معده و استفراغ باشد.

اخیراً شواهد علمی برای ارزیابی تأثیرات سلامتی آب آشامیدنی حاوی نیترات زیاد بر بزرگسالان به دست آمده است. منابع در حال رشد حاکی از ارتباط بالقوه بین قرار گرفتن در معرض نیترات / نیتریت و سایر اثرات سلامتی از جمله افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، سردرد و گرفتگی معده است. برخی مطالعات همچنین احتمال افزایش سرطان، به ویژه سرطان معده، مرتبط با قرار گرفتن در معرض نیترات / نیتریت در رژیم غذایی را نشان می دهد.

سطوح بالای نیترات می تواند توسط کود، ضایعات صنعتی، سیستم های آلوده، ساختار ضعیف و دفع زباله نادرست ایجاد شود. اگر از آب چاه استفاده می کنید، برای مقابله با این معضل می توانید از دستگاه تصفیه آب مخصوص استفاده کنید. با کلیک روی راهنمای خرید دستگاه تصفیه کننده آب ، می توانید به بهترین روش حذف نیترات و سایر مواد خطرناک از آب مصرفی خود دست پیدا کنید.

ویروس ها

ویروس ها دسته دیگری از مواد مضر موجود در آب می باشند. بیماری های عفونی اصلی ترین نتیجه ی وجود ویروس در آب مصرفی شما می باشند. هپاتیت A، نوروویروس و روتا ویروس، همگی می توانند از طریق آب منتقل شوند. در اکثر موارد، ویروس ها می توانند از طریق ضایعات حیوانی یا انسانی وارد آب شوند.

نکته مهمی که وجود دارد در اکثر موارد، این ویروس ها در آب شهری یافت نمی شوند چون قبل از انتقال آب به شهر، آب را سم زدایی می کنند. اما کسانی که از آب چاه استفاده می کنند، کاملا در خطر انتقال این ویروس ها هستند. دستگاه تصفیه آبی که مجهز به فیلتراسیون UV باشد، بهترین راه برای فیلتر کردن این ویروس ها از آب مصرفی شما می باشد. اگر از آب چاه استفاده می کنید، لازم است که دستگاه تصفیه آب RO خود را ارتقا داده و فیلتراسیون UV را به سیستم تصفیه آب خود اضافه کنید.

مواردی که در بالا اشاره شد، رایج ترین مواد مضر در آب هستند. اما چه چیز دیگری ممکن است در آب مصرفی شما یافت شود؟

  • آرسنیک
  • فلز مس
  • coli
  • Entrovirus
  • رادون
  • سالمونلا
  • شیگلا

نتیجه گیری برای مواد مضر موجود در آب

همانطور که مطالعه کردید، مواد مضر موجود در آب خطرناک تر از آن است که می دانستیم. این مطلب فقط مختصری از عواقب این مواد مضر موجود در آب است. برای آگاهی بیشتر نسبت به این مواد مضر لازم است که برای هر مورد مطلبی جداگانه منتشر شود. متاسفانه عدم آگاهی مناسب نسبت به تاثیر آب در زندگی افراد و خطراتی که از طریق آن می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد، باعث شده تا افرادی نسبت به آن بی تفاوت بوده و در جهت رفع این مشکلات قدمی برندارند.

دستگاه تصفیه آب RO و پیش تصفیه های کربنی و همینطور سیستم فیلتراسیون UV بهترین روش های مقابله با این مشکلات می باشند. کلرزنی آب یا استفاده از دستگاه تقطیر به خودی خود مشکلاتی به وجود می آورند که توصیه نمی شوند.

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه