منابع، عوامل و علل آلودگی آب

بسیاری می گویند آب مایه ی حیات است و در واقع درست هم می گویند. حدود 70 درصد از پوشش زمین، از آب تشکیل شده است که بدون شک یکی از بزرگترین منابع اصلی ما می باشد. به نظر می رسد که آب تقریبا در هر کار انسانی و فرآیند مهم استفاده می شود. آب یک عنصر مهم در اهداف خانگی و همچنین صنعتی است.

 

با این حال بازبینی دقیق تری از منابع آب، شوک بی رحمانه ای به ما وارد می کند. هجوم آلودگی های زیستی از جمله کیسه های پلاستیکی شناور و زباله های شیمیایی، منابع آبی ما را به یک استخر پر از سم تبدیل کرده است. از این رو، سوء استعمال از دریاچه ها، حوضچه ها، اقیانوس ها، رودخانه ها، مخازن آب و غیره به نوعی منجر به آلودگی آب می شود.

آلودگی آب

آلودگی آب زمانی اتفاق می افتد که موادی که به صورت منفی خواص آب را تغییر دهند در آن تخلیه می شوند. این تخلیه آلاینده ها می تواند مستقیم و غیر مستقیم باشد.

آلودگی آب یک مشکل وحشتناک است که به اندازه کافی قدرتمند است تا جهان را در مسیر نابودی هدایت کند. آب یک حلال آسان است، که اکثر آلاینده ها را قادر می سازد تا به راحتی در آن ریخته و آن را آلوده کنند. اساسی ترین اثر آلودگی آب به طور مستقیم توسط ارگانیسم ها و پوشش گیاهی که در آب هستند، از جمله دوزیستان را، رنج می دهد. در سطح انسانی، چند نفر هر روز به دلیل مصرف آب آلوده و عفونی می میرند.

همانطور که در گزارش اکونومیست در سال 2008 بیان شد، هر روز بیش از 1000 کودک از بیماری اسهال در هند می میرند و افزایش این تعداد در پنج سال گذشته هشدار دهنده بوده است. آب با فعالیت های طبیعی و همچنین فعالیت های انسانی آلوده می شود. فوران آتشفشانی، زمین لرزه ها، سونامی و غیره فعالیت هایی شناخته شده است که آب را تغییر داده و آن را آلوده می کنند، همچنین بر اکوسیستم هایی که تحت آب زندگی می کنند تأثیر می گذارد.

منابع آلودگی آب

طبقه بندی های مختلفی برای آلودگی آب وجود دارد. دو منبع اصلی آلودگی آب را می توان به صورت زیر برشمرد.

آلاینده هایی که متعلق به یک منبع منحصر به فرد هستند. برای مثال: انتشار مایعات از کارخانه ها به آب.

آلاینده های ناشی از منابع مختلف. برای مثال: جریان آب آلوده پس از باران هایی که از چندین ناحیه عبور کرده اند.

علل آلودگی آب

آلودگی آب علت های مختلفی دارد که به رایج ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

زباله صنعتی

صنایع مقدار زیادی زباله تولید می کنند که شامل مواد شیمیایی سمی و آلاینده ها می شود و می تواند باعث آلودگی هوا و آسیب به ما و محیط زیست ما شود. آن ها حاوی آلاینده هایی مانند سرب، جیوه، گوگرد، آزبست، نیترات و بسیاری از مواد شیمیایی مضر دیگر هستند. بسیاری از صنایع از سیستم مدیریت زباله مناسب برخوردار نیستند و زباله ها را در آب های تازه که به رودخانه ها، کانال ها و بعدا به دریا منتهی می شود، تخلیه می کنند.

 

مواد شیمیایی سمی توانایی تغییر رنگ آب، افزایش مقدار مواد معدنی را دارند. همچنین به عنوان یوتروفیزیک شناخته شده اند که باعث تغییر درجه حرارت آب و ایجاد خطر جدی برای ارگانیسم های آب می شود.

پساب و فاضلاب

پساب و فاضلاب که توسط هر خانواده تولید می شود، از لحاظ شیمیایی مورد عمل قرار می گیرد و بصورت آب تازه به دریا می رسد. آب های فاضلاب باکتری ها و مواد شیمیایی مضر را که می توانند باعث مشکلات جدی بهداشتی شوند، حمل می کند. پاتوژن ها به عنوان یک آلاینده معمول آب شناخته می شوند؛ فاضلاب شهرها چند پاتوژن و به همین ترتیب بیماری ها را در بر می گیرد.

 

میکروارگانیسم های موجود در آب، علل برخی بیماری های بسیار مرگبار هستند و زمینه های پرورش برای موجودات دیگری هستند که مانند حامل عمل می کنند. این حاملان میکروب، بیماری ها را از طریق انواع مختلفی از تماس با فرد به او تحمیل می کنند. یک مثال بسیار رایج از این روند مالاریا است.

فعالیت های معدن

استخراج معدن فرآیند شکستن سنگ و زغال سنگ غیرقابل استخراج و دیگر مواد معدنی در زیر زمین است. این عناصر هنگامی که در شکل خام استخراج می شوند، حاوی مواد شیمیایی مضر هستند و می توانند مقدار عناصر سمی را هنگام مخلوط شدن با آب افزایش دهند که ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود. فعالیت های معدنی ضایعات فلزی و سولفیدهایی از سنگ را منتشر می کنند که برای آب مضر است.

تخلیه دریایی

زباله هایی که توسط هر خانوار در قالب کاغذ، آلومینیوم، لاستیک، شیشه، پلاستیک، مواد غذایی تولید می شوند، در بعضی از کشورها جمع آوری شده و در دریا تخلیه می شوند. تجزیه این اقلام بین ۲ هفته تا ۲۰۰ سال طول می کشد. هنگامی که چنین اقلامی وارد دریا می شوند، نه تنها باعث آلودگی آب می شوند، بلکه به زیستگاه حیوانات در دریا آسیب می رساند.

نشت تصادفی نفت

نشت نفت باعث نگرانی بزرگی می شود زیرا مقدار زیادی از نفت وارد دریا می شود و با آب حل نمی شود؛ در آنجا مشکلاتی برای حیات وحش دریایی محلی مانند ماهی، پرندگان و سمور دریایی به وجود می آید.

به عنوان مثال: یک کشتی که مقدار زیادی از نفت را حمل می کند، ممکن است در صورت برخورد با یک صخره، مقداری از نفت را در دریا بریزد و بسته به مقدار نشت نفت، اندازه اقیانوس، سمیت آلاینده ها، باعث آسیب های مختلف به گونه های مختلف در اقیانوس شود.

سوزاندن سوخت های فسیلی

سوخت های فسیلی مثل زغال سنگ و مواد نفتی هنگام سوخت، مقدار قابل توجهی خاکستر در جو تولید می کنند. ذراتی که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند، در هنگام مخلوط شدن با بخار آب باعث باران اسیدی می شوند. همچنین دی اکسید کربن از سوختن سوخت های فسیلی آزاد می شود که منجر به گرم شدن کره زمین می شود.

کودهای شیمیایی و آفت کش ها

کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات که توسط کشاورزان برای حفاظت محصولات از حشرات و باکتری استفاده می شود، برای رشد گیاهان مفید هستند. با این حال، هنگامی که این مواد شیمیایی با آب مخلوط می شوند، برای گیاهان و حیوانات مضر است. همچنین وقتی که باران می آید، مواد شیمیایی با آب باران مخلوط می شوند و به رودخانه ها و کانال ها می رسند که خسارات جدی برای حیوانات آبزی به وجود می آورند.

نشت از خطوط فاضلاب

یک نشت کوچک از خطوط فاضلاب می تواند آب های زیرزمینی را آلوده کند و آب ها را برای نوشیدن مردم، نامناسب کند. همچنین، هنگامی که خطوط فاضلاب در زمان مقرر تعمیر نشود، آب نشتی می تواند به سطح برسد و به زمین های پرورش حشرات و پشه ها تبدیل شود.

گرمایش جهانی

افزایش دمای زمین به علت اثر گلخانه ای باعث گرم شدن کره زمین می شود. این موضوع دمای آب را افزایش می دهد و باعث مرگ حیوانات آبزی و گونه های دریایی می شود که بعدها باعث آلودگی آب می شود.

زباله های رادیواکتیو

انرژی هسته ای با استفاده از شکافت یا ادغام هسته ای تولید می شود. عنصر مورد استفاده در تولید انرژی هسته ای اورانیوم است که ماده شیمیایی بسیار سمی است. زباله های هسته ای که توسط مواد رادیواکتیو تولید می شود باید برای جلوگیری از هر حادثه هسته ای دفع شوند. زباله های هسته ای اگر به درستی دفع نشوند، می تواند خطرات جدی به محیط زیست وارد کند. چندین حادثه مهم در روسیه و ژاپن در اثر همین زباله ها اتفاق افتاده است.

توسعه شهری

با افزایش جمعیت، تقاضا برای مسکن، غذا و پوشاک به وجود می آید. گسترش شهرها و شهرستان ها، باعث افزایش استفاده از کود برای تولید مواد غذایی بیشتر، فرسایش خاک به علت جنگل زدایی، افزایش فعالیت های ساخت و ساز، جمع آوری ناکافی فاضلاب، تولید زباله بیشتر در محل های دفن زباله، افزایش مواد شیمیایی از صنایع برای تولید مواد بیشتر می شود که هر مورد به نوبه خود باعث آلودگی آب ها می شود.

نشت از محل های دفن زباله

محل های دفن زباله چیزی جز توده عظیمی از زباله نیست که بوی بدی ایجاد می کند و در سراسر شهر دیده می شود. هنگامی که باران می آید، ممکن است از محل های دفن زباله، ضایعات و شیرآبه نشت کند. علاوه بر این دفن زباله ها می توانند آب های زیرزمینی را با انواع مختلف آلاینده آلوده کنند.

زباله های حیوانی

زباله های تولید شده توسط حیوانات در هنگام بارش باران به رودخانه ها می رسد. این موضوع می تواند با سایر مواد شیمیایی مضر مخلوط شود و موجب بیماری های مختلفی مانند وبا، یرقان، اسهال خونی و حصبه شود.

نشت ذخیره سازی زیرزمینی

حمل و نقل زغال سنگ و دیگر محصولات نفتی از طریق لوله های زیرزمینی به خوبی شناخته شده است. نشت تصادفی این مواد ممکن است در هر زمان رخ دهد و باعث آسیب به محیط زیست و فرسایش خاک شود.

آلاينده های آب شامل عوامل آلی و غیرآلی نيز هستند. عوامل آلی شامل ترکیبات آلی فرار، سوخت ها، مواد زائد درختان، گیاهان و غیره هستند. عوامل غیر آلی شامل آمونیاک، زباله های شیمیایی از کارخانه ها، لوازم آرایشی دور ریخته شده و غیره می باشند. آب هایی که از طریق مزارع حرکت می کنند، معمولا با تمام ضایعات حاوی کودها که در طول مسیر جابجا می شوند، آلوده می شوند. این آب آلوده باعث می شود که به منابع آبی ما و گاهی اوقات به دریاها و گیاهان، جانوران و انسان هایی که در آن مسیر از آب استفاده می کنند، آسیب برساند.

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه