فیلترهای الیافی

فیلتر الیافی که معادل انگلیسی آن sediment filter است، یکی از فیلترهای دستگاه های تصفیه آب است. این فیلتر عموما به عنوان فیلتر مرحله اول در دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی، آب شیرین کن و سایر دستگاه های مشابه استفاده میشود.

 

فیلتر الیافی چیست؟

فیلتر الیافی که معادل انگلیسی آن sediment filter است، یکی از فیلترهای دستگاه های تصفیه آب است. این فیلتر عموما به عنوان فیلتر مرحله اول در دستگاه های تصفیه آب خانگی  و صنعتی، آب شیرین کن و سایر دستگاه های مشابه استفاده میشود.

 جنس فیلتر الیافی پلی پروپیلن است. (پلي پروپيلن يكي از پر مصرف ترين پلاستيك های همه منظوره و پر مصرف دنیاست و امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد). این فیلتر از تابیده شدن الیاف به دور هم تشکیل میشود که موجب ایجاد حجم فشرده و حفره داری می شودکه امکان جذب ذرات بزرگتر از 1 میکرون مثل گل و لای، شن و ماسه، لجن و سایر ذرات جامد را فراهم می سازد. به این دلیل به فیلتر الیافی، فیلتر رسوب گیر نیز گفته میشود که در مرحله اول فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب قرار گرفته و آبی زلال و شفاف را تحویل مراحل بعدی تصفیه آب میدهد.

چه از آب چاه استفاده می کنید چه آب شهری، نصب و استفاده از فیلتر رسوب گیر یا الیافی را جهت بهبود کیفیت آب ورودی  خانه ها، به شما توصیه می کنیم. اکثر سیستم های لوله کشی شهری و خانگی قدیمی و فرسوده هستند، معمولا زنگ لوله ها از جداره لوله ها جدا شده و وارد آب میشود. همچنین آب محیط مناسبی برای رشد و تکثیر گیاهان میکروسکوپی مانند لجن و خزه، جلبک، قارچ  و حتی جانداران ریز و لارو حشراتی است که در آب وجود دارند. این فیلتر ها به عنوان مانعی در برابر مواد آلی و جامدات معلق، ذرات، خاک و دیگر آلودگی های آب عمل می کنند و ضمن حذف ناخالصی های فیزیکی بزرگتر از ۱ میکرون، مانع آلوده شدن آب، مسدود شدن لوله کشی خانه ها و تجمع رسوب در لوله ها و وسایل شده و عمر وسایل مصرف کننده آب در منزل مانند ماشین ظرفشویی، قهوه ساز، آبگرمکن و... را افزایش می دهد و از خرابی مکرر آنها جلوگیری می کند.

فیلتر الیافی چگونه کار می کند؟

فیلترهای الیافی برای حذف مواد فیزیکی از آب طراحی شده‌اند و به صورت نمدهایی متراکم، قابل نفوذ و اغلب سفید رنگ می باشد که وقتی آب از دیواره فشرده آن وارد می شود، مانند توری عمل کرده و ذرات ناخالصی را جذب، مانع عبور آنها خواهد شد و برای حذف شن و ماسه، گل و لای، زنگ زدگی و پوسیدگی لوله ها، جلبک، خزه و هر ذره غیر محلول که بزرگتر از دقت فیلتر الیافی باشد، بکار میرود.

این فیلتر از طریق فرآیندی به نام فیلتراسیون مکانیکی کار می کند و برای فیلتر کردن ذرات معلق از یک شیب عمقی استفاده می نماید. آن ها از چند لایه ساخته شده اند که لایه های خارجی نسبت به لایه های داخلی تراکم کمتری دارد. در این روش تصفیه، آب با فشار بالایی وارد فیلتر می شود و با گذر از دیواره آن، حجم زیادی از گل و لای و ذرات ناخالصی جذب فیلتر شده و از عبور آنها جلوگیری می کند. درحقیقت فیلتر PP مانند یک صافی است که تنها آب اجازه عبور از آن را دارد و ذرات معلق درشت در آن به تله می افتند و به این ترتیب ذرات کوچکتر و کوچکتر در طول مسیر فیلتر می شوند.

در دستگاه های تصفیه خانگی معمولا از دو نوع فیلتر الیافی استفاده می شود فیلتر های الیافی ساده که داخل هوزینگ (محفظه فیلتر) قرار می گیرند و فیلتر های خطی inline که محفظه روی خودشان تعبیه شده است.

 

 

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه