فواید سلامتی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس یا RO به یک فرایند شیمیایی برای تصفیه آب اشاره دارد. این فرآیند از طریق غشای مخصوصی به آب نیرو وارد می کند و مقدار معینی از این نیرو برای حذف آلاینده های خارجی، مواد جامد، مولکول های بزرگ و مواد معدنی اعمال می شود. اسمز معکوس یک سیستم تصفیه آب است که در سراسر جهان برای کمک به بهبود آب نوشیدنی، پخت و پز و دیگر کاربردهای مهم استفاده می شود.

فواید سلامتی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس (RO)

در این مطلب قصد داریم فوایدی که سیستم تصفیه آب RO برای سلامتی بدن دارد را بیان کنیم.

آیا تصفیه آب RO قادر به حذف سرب می باشد؟

با توجه به گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سیستم تصفیه آب اسمز معکوس می تواند به طور موثر سرب را از بین ببرد، بنابراین مصرف آب تصفیه شده با استفاده از RO، امن می باشد. سطوح بالای سرب در بدن می تواند منجر به افزایش فشار خون، مشکلات باروری و آسیب عصبی و عضلانی شود. سرب ممکن است حتی به آسیب مغزی منجر شود و باعث کم خونی شدید در کودکان شود.

تاثیر آب تصفیه شده RO بر بیماران سرطانی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که بیماران مبتلا به سرطان می توانند آب تصفیه اسمز معکوس را در طول و بعد از درمان سرطان مصرف کنند. بیماران مبتلا به سرطان، به ویژه در طول پرتو درمانی یا شیمی درمانی، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. استفاده از آب تصفیه نشده برای پخت و پز و نوشیدن، حاوی میکروارگانیسم های مضر و میکروب های کوچک است که می تواند باعث عفونت شود.

حذف انگل کریپتوسپوریدیوم با دستگاه تصفیه آب RO

طبق گزارشات اخیر محققان، آب تصفیه شده با اسمز معکوس شامل کریپتوسپوریدیوم، که نوعی انگل موجود در آب آلوده است نمی باشد. یعنی این سیستم تصفیه آب قادر به فیلتر کردن این انگل خطرناک می باشد. این انگل بر روی روده کوچک تاثیر می گذارد و موجب گرفتگی معده، تب و اسهال می شود. کودکان مبتلا به این انگل می توانند کمبود آب بدن و سوء تغذیه را تجربه کنند.

حذف سدیم توسط تصفیه آب RO

فیلتر ممبران ایرانی سیلور

فرآیند تصفیه آب اسمز معکوس مولکول های سدیم را از آب حذف می کند. مولکول های سدیم نمی توانند از طریق ممبران سیستم اسمز معکوس عبور کنند. بنابراین مصرف آب اسمز معکوس برای افرادی که دارای فشار خون بالا، بیماری کلیوی یا کبدی و یا هر گونه محدودیت سدیم هستند، سودمند است.

فیلتر ممبران RO قادر به حذف ذرات بزرگتر از 0.0001 میکرون می باشد. تقریبا تمامی مواد مضر به جز برخی باکتری ها که در آب شهری وجود ندارند، توسط فیلتر ممبران تصفیه آب فیلتر می شوند و اجازه عبور به همراه آب تصفیه شده را نمی دهند. این فیلتر تصفیه آب مهم ترین بخش سیستم تصفیه آب RO می باشد.

سیستم تصفیه اب اسمز معکوس در سیستم تبادل یونی

اگر آب شیر شما نیاز به بهبود دارد، ممکن است بخواهید از دو سیستم برای تصفیه آب استفاده کنید. نرم کننده آب و تصفیه آب RO. نرم کننده آب، مواد معدنی خاصی را از آب خارج می کند که بر طعم و مزه تاثیر می گذارد، و در طولانی مدت لوله ها را مسدود می کند. یک سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس انواع مختلف مواد شیمیایی و ارگانیسم ها را از آب حذف می کند و آن را تصفیه می کند. این دو روش تصفیه برای شرایط متفاوت به کار می روند.

لازم است بدانید که با استفاده از سیستم تصفیه آب RO نیازی به نرم کننده آب ندارید، مگر آن که برای مواردی جدا از آشامیدن، نیاز به آب نرم داشته باشید.

فرآیند تصفیه اب اسمز معکوس

در یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، یک غشاء آب خالص و آب فیلتر نشده را جدا می کند. به طور معمول، فشار اسمزی، مولکول های آب تصفیه نشده را به یک سمت منتقل می کند تا غلظت ها را در هر دو طرف برابر کند. اسمز معکوس فشار اضافی را بر روی سمت تصفیه نشده قرار می دهد و باعث می شود آب به طرف خالص منتقل شود.

اسمز معکوس بسیاری از آلاینده ها را از آب حذف می کند، از جمله جامدات محلول، سرب، نیترات، سدیم و سولفات. طبق اطلاعات مصرف کنندگان، اسمز معکوس موجب حذف ارگانیسم های بیماری زا و اکثر مواد شیمیایی می شود. همچنین می توان آن را در کنار سایر مراحل فیلتراسیون آب مانند کربن فعال، برای کاهش سطح آفت کش ها، دیوکسین ها و ترکیبات آلی فرار استفاده کرد.

یک نرم کننده آب موثر، منیزیم و کلسیم را از آب حذف می کند. همچنین سطح آهن و منگنز را کاهش می دهد. این فرآیند تاثیر کمی بر سایر آلاینده ها دارد، بنابراین یک نرم کننده آب بهتر است همراه با یک سیستم فیلتراسیون دیگر استفاده شود.

خروجی آب تصفیه RO و آب تبادل یونی

آب خروجی سیستم تبادل یونی به جای منیزیم و کلسیم، حاوی سدیم است که سدیم به خودی خود یکی از آلاینده ها محسوب می شود. برای حذف سدیم لازم است از یک دستگاه تصفیه آب که قادر به حذف آن است استفاده کرد، مثل دستگاه تصفیه آب RO. پس خروجی آب تبادل یونی، خود نیاز به تصفیه شدن دارد.

نگهداری از تصفیه آب RO و تبادل یونی

در تبادل یونی، نمک نرم کننده آب نیاز به جایگزینی دوره ای دارد. بسته به مدل، ممکن است مجبور به شارژ مجدد محلول نمک باشید. این کار شامل باز کردن و چرخاندن سوپاپ های سیستم و از بین بردن مواد معدنی انباشته شده در آن می باشد.

در سیستم تصفیه آب RO باید فیلترها پس از دوره زمانی خاصی تعویض شوند تا سیستم بتواند به خوبی کار کند و آب سالم و شیرینی را تولید کند. در مطلب نگهداری از دستگاه تصفیه آب RO به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم.

اثر بخشی تصفیه آب RO و تبادل یونی

هر دو سیستم تصفیه به فشار آب برای تصفیه کردن آب متکی هستند. یک سیستم اسمز معکوس هنگام انجام فرآیند به حدود سه برابر آب نیاز دارد. چرا که دقت فیلتراسیون تصفیه اب RO بسیار بالا می باشد. به همین دلیل میزان پساب حاصل از آن هم بیشتر است.

آیا تصفیه آب اسمز معکوس فلوراید را حذف می کند؟

شهرداری ها در ایالات متحده از سال 1945، فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه کرده اند. در مقادیر کم، این ماده شیمیایی می تواند دندان های سالم تری را فراهم کند. با این حال، در بعضی شرایط، منابع آب زیرزمینی می توانند حاوی فلوراید زیادی باشند. روش تصفیه آب اسمز معکوس می تواند فلوراید را حذف کند. این که چیز خوبی است یا خیر، به این بستگی دارد که آیا آب شما بیش از اندازه فلوراید دارد یا خیر.

فلوراید موجود در آب

دستگاه تصفیه آب خانگی ایرانی

فلوراید یک فرم از عنصر فلورین است. فلوراید در تعدادی از سنگ ها و مواد معدنی طبیعی یافت می شود. این اتم به راحتی در آب حل می شود و هیچ طعم یا بویی ندارد و در محلول قابل مشاهده نیست. فلوراید برای مصرف در دوزهای پایین مانند فلورید کردن آب شیر امن است، اما اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، می تواند سمی باشد.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، فلوراید به طور معمول به آب آشامیدنی شهری در غلظت حدود ۱ قسمت در یک میلیون افزوده می شود، که در آن سطح به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. با این حال، برخی از منابع آب های زیرزمینی می توانند به طور طبیعی حاوی مقادیر بالاتری از یون فلوراید ناشی از مواد معدنی که در آب حل می شوند، باشند. سطح فلوراید ۴ ppm یا بالاتر می تواند باعث مشکلات بهداشتی مانند تغییر رنگ دندان شود. اگر یک منبع آب های زیرزمینی که برای نوشیدن استفاده می شود سطح بالای فلوراید داشته باشد، برای حذف فلوراید، باید آب تصفیه شود. و برای انجام این کار بهترین گزینه استفاده از یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس می باشد.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه