خطرات کلرزنی آب و روش حذف کلر موجود در آب

اکثریت مردم به جز طعم و مزه آب آشامیدنی خود به مورد دیگری از آن توجه ندارند. هر بار که شما در حال نوشیدن آب از شیرآب هستید، کلر را مصرف می کنید. کلر بخش جدایی ناپذیر از آب شهری است.

با این حال، آلاینده های موجود در آب آشامیدنی و آب حمام می توانند اثرات منفی زیادی بر سلامت مردم داشته باشند. این مشکلات مخصوصا برای کودکان بیشتر صدق می کند، زیرا این مواد شیمیایی و فلزات می توانند میزان رشد آن ها را کاهش دهند. حتی اگر در آب مصرفی شما سرب هم وجود نداشته باشد، ممکن است هنوز مواد شیمیایی مضر دزدکی در آب شما وجود داشته باشند که شما نمی توانید آن ها را ببینید یا مزه کنید. یک نمونه از این مواد شیمیایی موجود در آب شهری، کلر می باشد. هر چند اگر میزان کلر بیش از حد باشد، مزه ی آب را هم بد و آزار دهنده می کند.

وجود کلر در آب می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیارد و عامل بروز بیماری های خطرناک زیاد از جمله سرطان باشد، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد خطرات کلر زنی آب و روش حذف آن از آب مصرفی، نکاتی را بیان کنیم که دانستن آن ها ضروری است.

چرا به آب شهری کلر اضافه می کنند؟

افزودن کلر به آب شهری به سال ۱۹۰۰ باز می گردد، جایی که از کلرید آهک برای تمیز کردن منابع بزرگ آب برای جلوگیری از بیماری استفاده شد. بعدها چند دانشمند دریافتند که گاز کلر میتواند جایگزین آن شود. بسیاری از امکانات تصفیه آب هنوز از کلر برای تمیز کردن آب آشامیدنی و حمام استفاده می کنند.

در حقیقت کلر می تواند یک گزینه مناسب برای از بین بردن باکتری های بسیار مضر و خطرناک باشد، از این رو، کلرزنی آب مرسوم شد. ولی این روش برای تصفیه کردن آب، خود حامل مشکلات دیگری است و خطرات دیگری را برای سلامت انسان به وجود می آورد.

چرا کلرزنی آب خطرناک است؟

کلر به خودی خود خیلی بد و خطرناک نیست، اما وقتی که کلر با مواد دیگری در آب ترکیب می شود، مشکلاتی به وجود می آیند. کلر می تواند به سایر مواد آلی بچسبد و تری هالومتان تولید کند، همچنین به عنوان THM شناخته می شوند. بالطبع وقتی کاری صورت می گیرد، نتایج آن کار هم مورد بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل دانشمندان و محققان وارد عمل شدند و تحقیقات جامعی درباره THM ها انجام دادندو به این نتیجه رسیدند که اثرات نامطلوب بالایی دارند. مطالعات و تحقیقات، THM ها را به افزایش خطر سقط جنین در زنان باردار، آسیب رسیدن به شریان ها و انواع خاصی از سرطان ها مرتبط کرده است. واکنش های آلرژیک به آب حاوی تری هالومتان ها به شکل ویژه ای خطرناک است.

نکته ی جالب تر این است که این خطرات فقط به نوشیدن آب ختم نمی شود. یعنی خطرات کلر فقط سلامت درونی بدن شما را تهدید نمی کند، تحقیقات، نتایج و آگاهی های بیشتری را در اختیار ما قرار داده است. اگر مردم با با آب گرم حاوی کلر دوش بگیرند، بخار حاصله از آن می تواند شامل THM ها باشد، به این معنی که شما آنها را مستقیما استنشاق می کنید. در همین راستا نشان داده شده است که باعث تحریک پوست، چشم ها و پوست سر می شود. همچنین شواهدی مبنی بر ارتباط THM های موجود در بخار به ضعف سیستم ایمنی بدن اشاره دارد.

همچنین خطراتی مربوط به شستن ظروف در آب حاوی کلر و استفاده از این آب در گیاهان و حیوانات وجود دارد. اگر شما حیوانات خانگی دارید، آب کلرزنی شده می تواند به طور بالقوه کشنده باشد.

روش حذف کلر موجود در آب

خوشبختانه، خانواده ها می توانند اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهند. اول و مهمتر از همه، آب تصفیه شده RO را می توان برای آشامیدن و پخت و پز استفاده کرد. یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب می تواند تمامی مواد مضر موجود در آب را از بین ببرد. طعم و احساس آب را نیز بهبود می بخشد.

ولی این روش فقط برای آب آشامیدنی موثر است. برای استفاده از آب سالم برای دوش گرفتن و آبیاری گیاهان یا سلامت حیوانات خانگی می توانید از یک پیش تصفیه آب استفاده کنید. ولی این سیستم تصفیه آب فقط املاح درشت و کلر را از بین می برد و قادر به حذف مواد ریزتر موجود در آب نیست.

پس پیشنهاد توس فیلتر استفاده از یک سیستم تصفیه اب خانگی برای آشامیدن و پخت وپز و یک سیستم پیش تصفیه آب ساختمان برای سایر موارد است. در ادامه می توانید با کلیک کردن روی دکمه سبز رنگ، انواع دستگاه های تصفیه آب را مشاهده کنید و بهترین گزینه ممکن را با توجه به توضیحاتی که دارند، انتخاب کنید.

سلامتی حق شما و فرزندانتان است.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه