حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی

خریداری دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت مهم است اما مهم تر از آن حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی است. یک دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند تا سال ها به خوبی و بدون هیچ مشکل و خرابی کار کند، اگر به درستی از آن حفاظت و نگهداری شود. حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی اگر از کیفیت خود محصول مهم تر نباشد، مطمئنا به همان اندازه مهم است.

نگهداری و تعمیرات یکی از مهم ترین موضوعات و اقدامات در کل صنعت می باشد. اگر فرآیند نگهداری و تعمیرات به خوبی اجرا نشود، دستگاه مربوطه خیلی زود فرسوده و از کار افتاده می شود.

تعویض فیلترهای تصفیه آب

یکی از اصلی ترین و شاید اصلی راه های حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی، تعویض منظم فیلترهای تصفیه آب می باشد. دستگاه تصفیه آب شما ممکن است دارای 3، 4، 5، 6 فیلتر یا بیشتر باشد. با توجه به این که استاندارد دستگاه ها معمولا 6 مرحله است مطلب ما هم بر اساس آن 6 مرحله خواهد بود. با توجه به فیلترهایی که در سیستم تصفیه آب شما استفاده می شود، زمان تعویض آن ها می تواند متفاوت باشد.

تعویض فیلتر الیافی تصفیه آب / فیلتر رسوب تصفیه آب

فیلتر الیافی سیلور

فیلتر الیافی تصفیه آب و فیلترهای رسوب را که معمولا در مراحل اولیه دستگاه مورد استفاده قرار می دهند، باید هر 6 ماه یک بار تعویض شود. وظیفه این فیلتر تصفیه آب فیلتر کردن رسوبات، لجن، گل و لای، شن و ماسه و ... می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این فیلتر از عبور املاح درشت به همراه آب جلوگیری می کند. این ذرات درشت اگر از آب فیلتر نشوند، در ادامه می توانند آسیب های جدی به ممبران RO وارد کنند.

اگر این فیلتر را به موقع تعویض نکنید، املاح درشت و زائد به ممبران شما آسیب می رساند و شما را متحمل هزینه های بیشتری می کند. در حالی که فیلتر الیافی هزینه چندانی ندارد ولی هزینه فیلترهای ممبران بسیار بیشتر می باشد.

 

 

 

فیلترهای کربنی تصفیه آب خانگی

فیلترهای کربنی تصفیه آبفیلتر تصفیه آب کربنی

فیلترهای کربنی تصفیه آب برای حذف کلر و دیگر آلودگی هایی که بر عملکرد و عمر ممبران RO و همینطور طعم و بوی آب مصرفی شما تاثیر می گذارند، به کار می رود.

انواع مواد شیمیایی ممکن است در آب مصرفی شما موجود باشد، این فیلتر ها می توانند از بیمار شدن شما توسط آن مواد شیمیایی جلوگیری کنند. پس لازم است که این فیترها را به موقع تعویض کنید. فیلتر های کربنی تصفیه آب که در دستگاه های خانگی معمولا در مرحله دوم و سوم دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند را باید همانند فیلتر رسوب هر 6 ماه یکبار تعویض کرد.

پس سه فیلتر تصفیه آبی که در مراحل اولیه دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند را باید همزمان تعویض کرد.

 

تعویض ممبران تصفیه آب

ممبران تصفیه آب سیلور

ممبران RO که مهم ترین بخش دستگاه تصفیه اب می باشد به گونه ای طراحی شده که تمامی مواد مضر بزرگتر از 0.0001 میکرون را از آب مصرفی فیلتر کند. در حقیقت سه فیلتر آب مراحل اولیه به گونه ای از ممبران محافظت می کنند تا بتواند در کنار بهترین عملکرد، بیشترین طول عمر ممکن را هم داشته باشد.

اگر فیلترهای اولیه را به موقع تعویض کنید، فیلتر ممبران شما به راحتی می تواند دو الی سه سال کارایی داشته باشد. هر چند این موضوع به میزان مصرف، کیفیت آب منطقه شما و کیفیت ممبران دستگاهتان هم بستگی دارد. با رعایت اصول نگهداری از دستگاه تصفیه آب خود، فیلتر ممبران را باید هر 2 الی 3 سال یکبار تعویض کنید.

 

 

 

تعویض فیلتر پست کربن دستگاه تصفیه آب

فیلتر پست کربن کلین پیور

فیلتر پست کربن که معمولا در مرحله پنجم دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد و بعضا به عنوان فیلتر یخچال هم مورد استفاده قرار می گیرد، وظیفه ی شفاف سازی آب شما و همچنین خوش طعم و بو کردن آب مصرفی شما را برعهده دارد.

فیلتر پست کربن تصفیه اب باید هر یک سال یکبار تعویض شود تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. عدم تعویض فیلتر پست کربن در موعد مقرر منجر به بوی بد و طعم بد آب می شود. همچنین رنگ آب شما هم به تیرگی می نماید.

 

 

 

 

تعویض فیلتر معدنی کننده تصفیه آب

فیلتر مینرال تصفیه آب

فیلتر معدنی کننده تصفیه آب که به آن فیلتر مینرال هم گفته می شود، وظیفه تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن را بر عهده دارد. در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس، تمامی مواد موجود در آب فیلتر می شود و این امر شامل مواد معدنی مفید هم می شود. فیلتر معدنی کننده تصفیه آب، مواد معدنی حذف شده را دوباره به آب مصرفی شما باز می گرداند.

این فیلتر تصفیه اب هم باید مانند فیلتر پست کربن هر یک سال یکبار تعویض شود. تعویض نکردن به موقع این فیلتر باعث می شود تا مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین نشود و منجر به بیماری های خطرناک بیشماری می شود.

 

حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی از طریق ضد عفونی کردن سیستم

کار دومی که برای نگهداری از سیستم تصفیه آب می توان انجام داد این است که هر وقت که فیلترها را تعویض می کنید، سیستم را هم سالانه ضدعفونی کنید. می توانید این کار را به یک شرکت یا فرد حرفه ای در این زمینه محول کنید یا این که خودتان این کار را انجام دهید. اگر خودتان قصد ضدعفونی کردن سیستم را دارید، نیاز است که به کتابچه راهنمای سیستم مراجعه کنید ولی روند و فرآیند ضدعفونی کردن را ما در اینجا برای شما شرح می دهیم.

  • شیر اصلی را کاملا ببندید
  • سپس کل آب موجود در شیر دستگاه را تخلیه کنید
  • فیلتر رسوب و فیلتر کربن را درون هوزینگ خود بیرون بیاورید
  • ممبران اسمز معکوس را از هوزینگ مربوطه جدا کنید
  • فیلترها را از هوزینگ های خود بیرون بیاورید ولی هوزینگ ها را دوباره در محل خود بپیچانید و قرار دهید
  • حدود یک فنجان پراکسید اکسیژن را در هوزینگ مرحله اول بریزید
  • همه اتصالات را مجددا برقرار کنید
  • شیر اصلی را دوباره باز کنید
  • سیستم را روشن کنید و اجازه دهید کار کند (بدون فیلتر، مخزن آب به سرعت پر می شود)
  • بگذارید حداقل دوبار این چرخه را سیستم اجرا کند
  • دوباره شیر اصلی را ببندید
  • فیلترهای جدید را نصب کنید
  • بگذارید یکبار دیگر مخزن آب پر و دوباره تخلیه شود
  • الان باید سیستم اسمز معکوس شما آماده استفاده باشد، برای حفظ و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی این کار را هر سال تکرار کنید.

 

در صورتی که در انجام این کار مشکلی دارید، یا مواد موردنیاز را در اختیار ندارید، می توانید از تکنسین های توس فیلتر بخواهید تا این کار برای شما انجام دهند.

 

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه