بهترین نوع آب کدام است؟ آب مقطر، آب معدنی یا آب تصفیه

آب به انواع مختلفی تقسیم می شود که می تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. علم ساختن وسایل استرلیزه و پاکیزه برای مصرف انسان باعث شده است که نیاز به انواع متفاوتی از آب به وجود بیاید. در این مطلب سه نوع مختلف آب مورد بررسی قرار می گیرد:  آب مقطر، آب معدنی و آب تصفیه شده.

هر کدام دارای ویژگی ها و ترکیبات خاصی هستند که آنها را برای نیازها و اهداف خاص مناسب می کند. از این رو در این مطلب بهترین نوع آب را بر اساس نیازی که دارید، مشخص می کنیم.

آب دارای میکروارگانیسم ها و آلاینده هاست

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که آب در هر کجا که باشد ترکیب شیمیایی اولیه آن تغییر نمی کند. چیزی که در آن تغییر می کند ذراتی است که همراه با ترکیب شیمیایی اولیه آن می آید و ممکن است شامل هر موجود زنده ای باشد که در آب زندگی می کند. با این حال، برخی از ما زمانی که آب تصفیه نشده بنوشیم دچار مشکل معده می شویم. به همین دلیل، تصفیه و تمیز کردن آب بر اساس برخی از روش های که برای سلامتی شما کار می کند ضروری است. اینجاست که فرآیندها و تصفیه های مختلف آب قبل از آن که به خانه و شیر آب شما برسد، اعمال می شود.

آب مقطر

به طور طبیعی، این آب از طریق روند تقطیر تصفیه می شود. تقطیر آب یک فرآیند قدیمی است که برای جدا کردن دو ماده استفاده می شود. چند راه برای انجام این کار وجود دارد. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، زمانی که در دمای مختلف کار می کنید، این فرآیند می تواند بسیار خطرناک و پیچیده باشد. در مطلب آب مقطر چیست به صورت مفصل درباره آب مقطر صحبت کردیم.

مزایای استفاده از آب مقطر

از طریق تقطیر آب، می توانید از بسیاری از آلاینده های فلزی و همچنین بیشتر ناخالصی های جامد در آب مانند مواد معدنی و خاک خلاص شوید. این مواد دارای نقاط جوش و ذوب بالاتر از آب هستند که پس از تبخیر آب، ته نشین می شوند و از آب مصرفی شما فیلتر می شوند. تصفیه آب از این طریق برای آب درمانی (البته با تجویز پزشک) عالی است، زیرا شما با آب تمیز خود هیچ آلودگی دیگری دریافت نمی کنید.

یکی دیگر از دلایل اینکه شما نیاز به آب مقطر دارید، این واقعیت است که آب شهری شما در حال حاضر با آلودگی هایی همراه است که  می توان با خیال راحت از طریق تقطیر آن ها را از بین برد. همچنین توجه داشته باشید که سدها آب بارانی را که حاوی سایر آلاینده ها از منابع مختلف است، جمع آوری می کند. ولی آب تصفیه RO آشامیدن گزینه بهتری است چون آب مقطر در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری میزند.

از آب مقطر در صنایع مختلفی استفاده می شود. آب مقطر در پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد است و بهترین گزینه ممکن است. یا در باتری ماشین، بهترین گزینه استفاده از آب مقطر می باشد. ولی برای نوشیدن خطرناک است زیرا آب مقطر فاقد مواد معدنی می باشد. ولی برای برخی بیماری های خاص با تجویز پزشک و برای یک دوره موقت، می تواند مفید واقع شود.

استفاده از آب تصفیه شده RO برای آشامیدن و پخت و پز بسیار بهتر از آب مقطر است و لی اگر تمایل دارید در این زمینه بیشتر مطالعه کنید می توانید مطلب آب مقطر بنوشیم یا آب تصفیه شده RO را مطالعه کنید.

معایب آب مقطر

اگرچه تقطیر یک فرآیند ساده و موثر است، اما کامل نیست. آب دارای نقطه جوش پایین تر از مواد معدنی جامد و سایر آلاینده ها است. اما تقطیر در مورد آلاینده های مایع و آفت کش ها و سایر مواد افزودنی شیمیایی چگونه است؟

متاسفانه، این مواد دارای نقاط جوش پایین تر از آب هستند. این به این معنی است که آن ها ابتدا تبخیر می شوند. به این ترتیب بخار آب شما خالص نیست و حاوی مواد آلوده می باشد که حتی پس از تراکم هم پاک نمی شود. اگر به آب خود مشکوک هستید که با آفت کش ها و مانند آن آلوده شده، تقطیر ممکن است بهترین روش تصفیه آب شما نباشد، زیرا از آلودگی ها خلاص نخواهید شد. در نهایت، تقطیر، هرچند کارآمد، بین انگل های خوب و بد در آب تبعیض قائل نمی شود.

آب معدنی

آب معدنی آبی است که با مواد معدنی همراه است. بسته به شرکت های بطری سازی، این مواد معدنی می توانند از نام تجاری به نام تجاری دیگر متفاوت باشند.

بر خلاف آب تصفیه شده و تقطیر شده، آب معدنی از چشمه های معدنی می آید. این آب ها از منابع آب طبیعی زمین هستند. این آب است که از طریق لایه های مختلف از زمین عبور کرده و در چشمه های مختلف آمده است. این نوع آب با مواد معدنی و مواد مختلف از سنگ ها و زمین غنی شده است. برخی از نمونه های این مواد معدنی نمک و گوگرد هستند.

همچنین آب معدنی مصنوعی نیز وجود دارد. این آب، نوعی است که توسط شرکت های بطری سازی و آب معدنی تولید می شود. آنها آب خالص را با انتخاب مواد معدنی و ویتامین های شرکت انتخاب می کنند تا مواد مغذی را در آب بهبود بخشند. این کار می تواند افزایش بیشتری در کلسیم و منیزیم با سایر مواد افزودنی مانند ویتامین ها به وجود آورد.

مزایای مصرف آب معدنی

هر چیزی که در آب شیر شما از دست رفته است، آب معدنی آن را برای شما می سازد. شرکت های تولید کننده آب بطری تلاش می کنند تا بهترین ترکیبات معدنی را برای مصرف کنندگان خود ارائه دهند، زیرا آن ها می خواهند کمبود مواد معدنی موجود در آب معمولی را تکمیل کنند.

بسته به بطری آب معدنی تان، شما می توانید به اندازه چهار برابر مواد مغذی و مواد معدنی در مقایسه با آب شیر به طور منظم دریافت کنید. این یک راه عالی برای مکمل رژیم غذایی است.

علاوه بر این، مارک های مختلف آب معدنی با پروفایل های معدنی مختلف ارائه می شوند. این به این معنی است که شما به آسانی می توانید انتخاب کنید که چه نوع مواد معدنی را می خواهید در آب خود داشته باشید.

شما معمولا با ۴ ماده معدنی در بطری های آب معدنی مواجه هستید: کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم.

یک راه عالی برای تعیین مارک آب معدنی شما این است که یک متخصص تغذیه یا دکتر به شما می گوید که کدام مواد معدنی را بیشتر نیاز دارید و  باید بیشتر از آن بنوشید. برای افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند و حتی زنان باردار که نیاز به مواد معدنی بیشتری دارند بهتر است از پزشک خود بخواهند که یک نام تجاری را پیشنهاد کند که بتواند به آن ها بهتر کمک کند.

معایب نوشیدن آب معدنی

اگر چه مواد معدنی و مواد مغذی خوب هستند، اما به این معنا نیست که شما نمی توانید آن ها را در هر جای دیگر دریافت کنید. اگر چه آب معدنی منبع خوبی از این مواد معدنی هستند، اما آنها تنها چیزی نیستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

آب معدنی به تنهایی نمی تواند به تمام نیازهای روزانه شما پاسخ دهد. رژیم غذایی مناسب و انتخاب غذا برای شما ابزار ضروری هستند. بزرگترین ریسک که با آب معدنی به وجود می آید، این واقعیت است که شما ممکن است بیش از آنچه که برایتان لازم است مواد معدنی دریافت کنید.

اگر می خواهید از آب معدنی برای کمک به رژیم و زیبایی پوست خود استفاده کنید سعی کنید آب معدنی که دارای مواد معدنی زیر است را پیدا کنید : ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین  b-complex

به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیاد آب (هشت لیوان در روز) می تواند تا حد زیادی به رطوبت پوست شما کمک کند.

علاوه بر درخشش پوست شما، نمک های مختلف موجود در آب معدنی تا حد زیادی به تعداد الکترولیت در بدن شما کمک می کند. الکترولیت ها مانند منابع کوچکی از انرژی برای بدن هستند. آنها شما را شارژ و آماده می کنند.

آب تصفیه شده

دستگاه تصفیه آب ایرانی سافت واتر

آب تصفیه شده آبی است که از طریق فرایند تصفیه به دست می آید. تقطیر نیز به عنوان یک فرایند تصفیه در نظر گرفته می شود زیرا آب را از اکثر آلاینده ها جدا می کند. به صورت یک راه، آب مقطر نیز می تواند آب تصفیه شده نامیده شود. تفاوت آب تصفیه شده و آب مقطر در سطوح تصفیه ای است که آب از آن عبور می کند.

آب مقطر فقط از طریق تقطیر تصفیه می شود که اکثر مواد جامد و مواد معدنی را حذف می کند. مشکل این است که در فرایند تقطیر، انرژی زیادی لازم دارد. این فرآیند مقدار زیادی حرارت میگیرد تا تبخیر شود و یک مقدار کافی آب مناسب برای مصرف یک نفر تصفیه کند. این یک اتلاف انرژی بزرگ است.

به همین دلیل است که تولید کنندگان به دنبال راه های جدیدی برای تصفیه آب بدون نیاز به صرف انرژی زیاد هستند. برخی از روش های محبوب شامل فیلترها و اسمز معکوس هستند که هر دو آلاینده های مایع و جامد را از آب جدا می کنند. آنها گرما و انرژی زیادی نیاز ندارند و نتایج خوبی دارند. هنگامی که به شما می گویند آب تصفیه شده است، به این معنی است که میزان آلاینده های کمی در آن وجود دارد که با این حال برای مصرف انسان سالم است.

فواید مصرف آب آشامیدنی تصفیه شده

به طور طبیعی، شما یک نمونه آب بسیار تمیز در مقایسه با آب مقطر دارید. از آنجا که آب را از طریق فرآیندهای بیشتر تصفیه اعمال می کنید، از شر آلاینده های بیشتر آن خلاص خواهید شد. این آلاینده ها شامل آفت کش ها، مواد شیمیایی، رسوبات و سایر ترکیبات است که تقطیر قادر به حذف آن ها نیست.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس آسان تر است زیرا از تقطیر استفاده نمی کند. به غیر از اسمز معکوس روش های دیگری برای تصفیه وجود دارد. برای جدا کردن آلاینده های مختلف از آب می توان از واسطه های مختلف و فیلتر ها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که تقطیر فقط آلاینده ها را می گیرد. اما مواد دیگری نیز وجود دارد که هنوز هم نقطه جوش آن ها پایین تر از آب است که هنوز هم می تواند در آب مقطر باشد. از طریق روش تصفیه RO، شما نه تنها از زنگ زدگی و آهن و کلر از بیشتر آلاینده های آب خلاص می شوید، شما همچنین باکتری هایی را که می توانند در آب زندگی کنند را از بین ببرید. اگر چه شما نمی توانید آنها را با چشم غیر مسلح ببینید، می توانید باکتری ها و دیگر موجودات میکروارگانیسمی را که در آب زندگی می کنند را بنوشید. این  باکتری ها می تواند گونه هایی از ویروس ها را ایجاد کند که می تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد.

بهترین نوع آب کدام است؟ آب مقطر، آب معدنی یا آب تصفیه

در نظر داشته باشید که فقط افراد سالم می توانند آب بیشتری مصرف کنند. اگر یک معده ضعیف دارید، یک سیستم ایمنی ضعیف یا از یک بیماری رنج می برید، بهتر است از مصرف آب معدنی و آب مقطر خودداری کنید. در حقیقت بهترین نوع آب برای نوشیدن، استفاده از آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس است. زیرا مثل آب مقطر که فاقد مواد معدنی نمی باشد و مانند آب معدنی نیست که میزان مواد معدنی موجود در آن نوسان دارد و از هر برند، مقدار متفاوتی دارد. بلکه در دستگاه تصفیه آب RO، میزان مواد معدنی به شکل استانداردی تنظیم می شود.

در ادامه می توانید روی دکمه سبز رنگ کلیک کرده و انواع دستگاه های تصفیه آب را ببینید و دستگاه مورد نیاز خود را بر اساس توضیحاتشان انتخاب و تهیه کنید.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه