آهن در آب ؛ آیا وجود آهن در آب مضر است؟

هیچ چیز به اندازه یک لیوان آب تمیز و با طراوت دلنشین نیست اما متاسفانه آب مصرفی در اکثر مناطق دارای بو، طعم و مزه مزخرفی است، حال در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که وجود آهن در آب چقدر در این امر دخیل است و این که آیا وجود آهن در آب می تواند برای سلامت بدن مضر باشد؟

آهن چگونه وارد آب می شود؟

آهن دو راه برای ورود به آب دارد:

  • نفوذ
  • خوردگی

ورود آهن به آب از طریق نفوذ در آب

آبی که بخاطر باران یا برف آب شده، روی سطح زمین جاری می شود، از روی خاک عبور می کند و با آن ترکیب می شود تا جزئی از چرخه آب می شود. اگر خاک شامل آهن باشد، آهن نمی تواند در این آب سرگردان حل شود و نهایتا با آن هم سفر می شود. مقدار بیش از اندازه آهن را در نظر بگیرید که با آب همراه می شود، مثل چمدان اضافه ای است که ناخواسته به وسایل سفر یک فرد اضافه می شود.

ورود آهن به آب از طریق خوردگی

وقتی آهن در معرض آب و اکسیژن قرار می گیرد، رو به فرسودگی و زوال می رود و کم کم زنگ می زند. روکش ها و لوله های منبع آب، با این فرآیند کاملا آشنایی دارند. اگر این لوله ها حاوی آهن باشند، این آشنایی منجر به زوال لوله ها و زنگ زدگی می شود. زنگ زدگی و خوردگی آهن، منبع آب را درگیر خود می کند و به آب ورود می کند و نهایتا وارد لوله های ما می شوند.

آیا آهن موجود در آب برای سلامت مضر است؟

بدن انسان برای این که بتواند به درستی کار کند نیازمند آهن است، اما آهن هم مانند بسیاری از مواد، مقدار زیادش سم است. هر چند برای این که به سطح سمی آهن برسید باید مقدار خیلی زیادی آب بنوشید که شما قادر به مصرف این میزان آب نیستید.

سازمان حفاظت از محیط زیست، آهن را دومین آلاینده برتر موجود در آب چاه می داند، که این بدان معنی است که تاثیر مستقیمی بر سلامت انسان نمی گذارد. حداکثر سطح آلودگی که سازمان حفاظت از محیط زیست برای آلاینده دوم (آهن) در نظر گرفته است مقدار 0.3 میلی گرم در هر لیتر است.

در اکثر مناطق ایران میزان آهن موجود در آب به 15 میلی گرم در هر لیتر هم می رسد. وجود این میزان آهن در آب به مرور می تواند خسارات زیادی وارد کند.

حال باز به این سوال می رسیم که آیا آهن موجود در آب به سلامت بدنی انسان آسیب می زند؟ حقیقتش را بخواهید، تاثیری بر سلامت شما نخواهد داشت ولی خسارات گران و مشکلات دیگری به بار خواهد آورد.

خسارت های ناشی از آهن در آب

هر چند که آهن در آب آسیبی مستقیم به سلامت شما نمی زند ولی اموال و غذای شما را خراب و نابود خواهد کرد.

زنگ زدگی

آهن در آب چاه عوارضی را برای ماشین لباس شویی، ظرف ها و جاهایی که آب در آن جمع می شود مانند مخازن آب، سینک و وان حمام به همراه دارد. این عوارض می تواند ایجاد لکه هایی با رنگ های قرمز، زرد و قهوه ای باشد که اگر پاک کردن این رنگ ها غیرممکن نباشد، مطئمن باشید کاری دشوار است.

گرفتگی وسایل خانه

در همراهی آهن با آب، گاهی اوقات آهن در نقطه ای برای مدت طولانی توقف می کند و معمولا این توقف در جایی است که ما اصلا دلمان نمی خواهد آنجا این اتفاق بیفتد. معمولا در ماشین های ظرف شویی، لباس شویی، آبپاش، مخازن آب، پمپ آب و سایر وسایل جانبی مشابه می ایستد، انباشته می شود و باعث گرفتگی می شود. این مهمان ناخوانده باعث ایجاد خسارت می شود و برای تعمیر و اصلاح این خسارت نیاز به تعمیرات پر هزینه ای است.

تاثیر آهن موجود در آب بر غذا

آهن موجود در آب هم بر غذا تاثیر می گذارد و هم بر نوشیدنی ها و باعث ایجاد طعم به شدت زننده ای در آب می شود و از آنجایی که از این آب پر از آهن برای تهیه چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود، در نتیجه طعم نوشیدنی ها را بد و ناخوشایند می کند.

علاوه بر مزه ی بد، وقتی وجود آهن در آب بیش از حالت مورد نیاز باشد، باعث ایجاد رنگ تیره ناخوشایندی در نوشیدنی ها و غذا می شود و مخصوصا بر سبزی هایی که در آب حاوی آهن پخته می شوند به شدت تاثیر می گذارد و رنگ تیره ناخوشایندی به آن می بخشد. همه این مشکلات، نتیجه ی وجود آهن در آب است.

چگونه می توان آهن موجود در آب را حذف کرد؟

در اینجا پنج روش اساسی برای تصفیه آب حاوی آهن برای شما مهیا کرده ایم که با استفاده از این روش ها می توانید آب مصرفی تان را بهبود ببخشید و نیازی به تغییر منبع آب مصرفی تان نداشته باشید.

حذف آهن موجود در آب با نرم کننده آب

نرم کننده آب برای این طراحی شده است تا مواد معدنی موجود در آب که باعث سختی آب می شوند را حذف کند، نرم کننده ها باعث حذف مقدار کمی از آهن موجود در آب می شوند. متاسفانه نرم کننده های آب، تصفیه کننده نیستند، بنابراین به نظر می رسد که آهن در مخزن مستقر می شود. پس استفاده از یک نرم کننده آب به تنهایی نمی تواند راه حل مناسب باشد.

حذف آهن موجود در آب با هوادهی

این سیستم برای اکسیداسیون آهن، اکسیژن را به آب اضافه می کند.

حذف آهن موجود در آب با فیلتر اکسیدکننده

این روش باعث اکسیداسیون فوری می شود و سیستم گرگرفتگی معکوس را اضافه می کند.

حذف آهن موجود در آب با اکسیداسیون شیمیایی

کلر یا هیدروژن پراکسید را برای از بین بردن آهن به آب اضافه می کنند و در نهایت قبل از مصر ف آب حاصله، از یک سیستم تصفیه آب خوب برای حذف کلر یا هیدروژن پراکسید موجود در آب استفاده می شود.

حذف آهن موجود در آب با دستگاه تصفیه آب خانگی

تصفیه آب تایوانی

بهترین روش برای حذف آهن از آب استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت می باشد. معمولا تصفیه آب های تایوانی می توانند به بهترین شکل ممکن، آب مصرفی شما را تمیز و تصفیه کنند. دستگاه تصفیه آب RO می تواند 99.99 درصد آلاینده های آب را فیلتر کند.

با استفاده از یک تصفیه آب تایوانی خوب دیگر نگرانی برای وجود آهن در آب مصرفی خود نخواهید داشت و نه تنها ظروف شما را آهک فرا نمی گیرد، بلکه می توانید از یک نوشیدنی خوشبو و خوش طعم یا غذاهای خو رنگ و خوشمزه لذت ببرید.

باکترهای آهن را چگونه می توان حذف کرد؟

باکتری های آهن، موجودات ریزی هستند که آهن را تغذیه می کنند و رسوبات آهن را به جا می گذارند. همانند آهن مستقیم در آب، باعث ایجاد لکه ها، مزه ها و بوها می شوند. علاوه بر این، آن ها لجن هایی را که به لوله ها می چسبند، پشت سر می گذارند و می توانند باکتری های مضر دیگری را با خود همراه کنند.

سه روش اصلی برای حذف باکتری های آهن وجود دارد:

  • درمان شیمیایی
  • پاستوریزاسیون
  • از بین بردن فیزیکی

با این حال، به دلیل غلظت بالای باکتری ها، ممکن است حذف و از بین بردن آن ها گران و خیلی سخت باشد، و تلاش برای کنترل آن ها ممکن است با حداقل موفقیت همراه باشد. اما توس فیلتر پیشنهاد کم هزینه تری برای شما دارد و می توانید با استفاده از آن هم از شر اهن راحت شوید و همینطور از شر باکتری های آن.

اگر قصد دارید آب آشامیدنی خود را تصفیه کنید بهترین راه این است که دستگاه تصفیه اب خود را با یک سیستم تصفیه آب UV ترکیب کنید و بدین صورت از شر تمامی باکتری های موجود در آب خود راحت شوید. سیستم تصفیه اب UV قادر است به راحتی تمامی باکتری های مضر را از بین ببرد.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه