آب نرم چیست و چه مزایا و فوایدی دارد؟

آب نرم چیست؟ استفاده از آب نرم چه ضرورتی دارد؟ آیا آب نرم می تواند راه حلی برای حفاظت از وسایل خانه باشد؟ آیا آب نرم می تواند کارایی آبگرمکن را افزایش دهد؟ دلیل پوسیدگی لوازمی که آب مصرف می کنند چیست؟ آیا استفاده از آب نرم، صرفه اقتصادی دارد؟ در این مطلب قصد داریم یکی از مهم ترین مسائل مربوط به آب را بررسی کنیم. 

آب نرم چیست؟

در حقیقت، آب نرم به آبی گفته می شود که غلظت یونی پایینی داشته باشد، خصوصا هر چقدر میزان یون های کلسیم و منیزم در آب مصرفی شما کمتر باشد، آب نرم تری در اختیار دارید. یک مدل آب نرم رایج، آب باران می باشد. آب باران به شکل فوق العاده ای نرم است ولی از آنجا ذخیره آب باران و دسترسی همیشگی به آن کمی سخت می باشد، برای دسترسی همیشگی به اب نرم بهتر است که از یک نرم کننده آب استفاده کنید.

از آنجا که یک نرم کننده آب مانع پوسیدگی لوله های خانه شما، و لوله های لوازم خانگی و شیرآلات می شود، در نتیجه باعث افزایش طول عمر وسایل شما می شود و کارایی آن ها را چندین برابر می کند. این یکی از برترین مزیت های آب نرم می باشد. در حقیقت، وقتی که دستگاه ها و وسایل از آب نرم استفاده می کنند، می توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر عمر کنند. با توجه به این که پوسیدگی بیش از حد باعث گرمازدگی می شود، پس انتقال آب گرم در خانه با مشکل مواجه می شود و شما دو برابر انرژی و سوخت مصرف می کنید تا آب گرم به تمامی نقاط خانه برسد.

تاثیر آب نرم بر کارایی آبگرمکن

با آب نرم، آبگرمکن شما به سختی کار نمی کند و می توانید در هزینه های مربوط به انرژی در یک سال تا ۲۷ درصد صرفه جویی کنید. راه های زیادی برای صرفه جویی در هزینه با استفاده از آب نرم وجود دارد، عمدتا این صرفه جویی ها در مصرف انرژی می باشد. در ادامه سه راهکاری برای صرفه جویی در هزینه با استفاده از آب نرم را بیان می کنیم.

صرفه جویی در هزینه پاک کننده ها با استفاده از اب نرم

وقتی در خانه خود از یک نرم کننده آب استفاده کنید، مصرف مواد شوینده شما به میزان 50 درصد کاهش می یابد. مواد شوینده با آب سخت مخلوط نمی شوند، بنابراین با استفاده از آب نرم، از مواد شوینده کمتری استفاده می کنید.

استفاده از آب نرم باعث می شود تا نیازی به نرم کننده پارچه نداشته باشید. زیرا آب نرم باعث می شود لباس ها نرم تر شوند. آب سخت می تواند ذرات معدنی را وارد بافت بسیاری از پارچه ها کند که این امر باعث می شود لباس ها زبر و ناپایدار شوند.

محققان دریافتند که مهمترین عامل حذف لکه ها از لباس، نرمی آب است. کاهش میزان سختی آب تا ۱۰۰ برابر در حذف لکه ها از لباس موثرتر است. استفاده از آب نرم برای شستن لباس ها موثرتر از افزایش مقدار مواد شوینده یا افزایش دمای آب است.

تجمع اضافی صابون روی پوست شما باقی نمی ماند؛ آب نرم کمک می کند که چربی طبیعی پوست شما حفظ شود و با مواد معدنی از بین نروند، در نتیجه پوست شما نرم تر و سالم تر خواهد بود. آب نرم همچنین برای کسانی که پوست های حساسی دارند و پوستشان با صابون و شامپو تحریک می شود، مناسب است.

هنگامی که برای شتشوی موهای خود از آب نرم استفاده می کنید، باعث می شود که موهای شما نرمتر شود و راحتتر شانه شوند زیرا هیچ  تجمع مواد معدنی در پوشش موهای شما بوجود نمی آید. و همینطور آب نرم باعث می شود که تیغ به راحتی روی سراسر پوست شما سر بخورد و اصلاح شما زیاد طول نکشد.

کاهش قبض انرژی با استفاده از آب نرم

برای بسیاری از صاحبخانه های بزرگ، بزرگترین صورتحساب مربوط برق است. گرمایش و سرمایش خانه، تقریبا دلیل نیمی از هزینه های برق است، اما بزرگترین عامل بعدی آبگرمکن است. آبگرمکن ها می توانند تا ۲۵ درصد کل مصرف انرژی خانوار را بالاتر ببرند.

با انجام اقداماتی برای بهبود کارایی انرژی یک خانه با عایق بندی بهتر و سیستم های تهویه مطبوع می توانید هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، همچنین می توانید مطمئن شوید آبگرمکن ها به درستی کار می کنند. برای حفاظت از آبگرمکن خود و افزایش کارایی آن لازم است که از آب نرم استفاده کنید. پیشنهاد توس فیلتر استفاده از یک سیستم فیلتراسیون پلی فسفات است.

عامل اصلی فرسودگی وسایل

عامل اصلی کاهش کارایی آبگرمکن ها، آب سخت است. نزدیک به ۹۰ درصد از خانه های ایرانی ها آب سخت دارند که حاوی مقادیر بالایی از کلسیم و منیزیم هستند. این مواد معدنی موجب پوسته پوسته شدن لوله ها و وسایل می شوند که خطوط آب و لوله کشی را ناکارآمد می کنند.

طبق گفته موسسه Battelle Memorial، آب سخت می تواند کارایی آبگرمکن ها را کاهش دهد و هزینه های برق را تا ۴۸ درصد افزایش دهد.

تاثیر آب سخت بر آب گرمکن های الکتریکی

 

تاثیر آب سخت بر آبگرمکن های الکتریکی بیشتر و شدیدتر می باشد. آب سخت در آبگرمکن های الکتریکی می تواند تا ۳۰ کیلوگرم کلسیم کربنات، پوسته سنگ مانند را که در نهایت باعث آسیب رساندن به سیستم گرمایشی می شود، انباشته کند. تاثیر آب سخت فقط روی قبض آب و برق نیست، آب سخت لوازم خانگی مانند آبگرمکن، دستگاه های ظرفشویی، سر دوش و شیر آب را نیز خراب می کند. در نهایت این ها یا باید تعمیر یا تعویض شوند که همه این ها هزینه بر است.

آیا تا به حال مجبور به تعویض آبگرمکن شده اید و تعجب کنید که چرا این اتفاق افتاده است؟ حتی پس از تخلیه آب درون آن باز هم بیش از حالت عادی وزن داشته و خیلی سنگین باشد؟ این مشکل بخاطر وجود پوسته های ناشی از آب سخت در آبگرمکن شما می باشد.

آب نرم و افزایش طول عمر دستگاه های آبی

 

شما یک ماشین ظرفشویی با نام تجاری جدید، آبگرمکن یا یک دوش خریداری کرده اید. انتظار دارید که آن ها ۲۰ سال عمر کنند اما لزوما اینگونه نیست. آب سخت در لوله ها، ماشین های ظرفشویی و مخازن آب گرم پوسته ایجاد می کند و آن ها را کم کار می کند.

وسایل تحت تاثیر آب سخت نیاز به انرژی بیشتری دارند و زودتر نیاز به تعمیرات دارند. با این حال، هنگامی که این مواد معدنی حذف و آب نرم شد، آب قادر به حرکت موثرتر از طریق لوله های شما می باشد و جایی که باید برود می رود. آب نرم اجازه می دهد تا سیستم لوله کشی شما به درستی کار کند. و این یکی از مزایای اقتصادی آب نرم می باشد.

آیا آب نرم در کاهش سر و صدای وسایل هم موثر است؟

ماشین های ظرفشویی به گونه ای طراحی شده اند تا زمانی که قطعات آن ها نیازی به مقابله با مواد معدنی ندارند برای مدت طولانی تر عمل می کنند. یکی از مشتریان ما از وقتی که یک سیستم آب نرم در خانه خود نصب کرده است، کاهش میزان نویز از ماشین ظرفشویی خود را تجربه کرده است. او ابتدا درصدد تعویض ماشین ظرفشویی خود بود ولی حالا با استفاده از یک سیستم آب نرم خوب، بهبود را در دستگاه خود احساس کرده و نیازی به تعویض آن نمی بیند.

نتیجه گیری برای آب نرم و مزایای آن

آب سخت می تواند آسیب های جدی به سلامت شما و سلامت وسایل خانه شما وارد کند و هزینه های گزافی را به بار بیاورد. در حالی که استفاده از سیستم تصفیه کننده آب می تواند با هزینه کمی صورت گیرد و امنیت شما و وسایل خانه شما را تضمین کند.

برای مصارفی مثل نوشیدنی و مصارف پخت و پر می توانید از یک دستگاه تصفیه اب خانگی استفاده کنید و به بهترین شکل ممکن از آب نرم بهره ببرید. و برای سلامت وسایل خانه خود می توانید از سیستم تصفیه آب پلی فسفات استفاده کنید و وسایل خانه خود را از آسیب ها و خرابی های احتمالی در امان نگه دارید.

البته می توان از دستگاه های تصفیه اب RO مخصوص که برای نرم کردن آب کل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند هم بهره برد ولی برای استفاده در خانه توصیه نمی شود چرا که هزینه بالایی دارند. استفاده از سیستم های تصفیه آب RO مخصوص، برای هتل ها و سایر مکان هایی از این دست، توصیه می شود. برای استفاده در خانه بهتر است از یک سیستم تصفیه آب RO خانگی و همینطور یک نرم کننده پلی فسفات استفاده کرد. 

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه