آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟ روش دستیابی به آب خالص

آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟ اب معمولی به چه چیزی نیاز دارد تا تقطیر شود؟ آب مقطر از چه ساخته شده است و چرا این فرآیند مهم است؟ نوشیدن آب مقطر چه تاثیرات و عواقبی دارد؟ چگونه می توان آن را برای آشامیدن ایمن ساخت؟ کاربرد آب مقطر در صنایع مختلف چیست؟ کاربرد آب مقطر در علوم آزمایشگاهی چیست؟ بهترین و جامع ترین تعریف آب مقطر کدام است؟

آب مقطر چیست؟

سوالی که برای همه افراد پیش می‌آید این است که آب مقطر چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم تا تاریخچه روش تقطیر را بررسی کنیم.

تمدن بشری به مدت طولانی از روش تقطیر برای تصفیه آب معمولی و گاهی اوقات برای تصفیه اب دریا و حذف ناخالصی‌های آن‌ها استفاده می‌کرده است. تا جایی که 200 سال پیش از میلاد، مردم با اب جوش آشنا شدند و استفاده از آن برای دستیابی به اب مطلوب را، امری مناسب دیدند. در آن روزها این روش، بسیار ساده و آسان بود که باعث می شد نوع محبوبی از آب تصفیه شده به دست بیاید.

با جوشاندن اب معمولی، مقداری از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها از آن حذف می‌شوند. هنگامی که به نقطه جوش می‌رسد، بخار حاصل از آن، جمع آوری و متراکم می شود و در نهایت در یک ظرف تمیز نگهداری می شود تا از آلودگی دوباره آن جلوگیری شود.

این فرآیند ساده، ریشه های علمی دارد و سوالات بسیاری را مطرح می کند. خوب است قبل از آن که برای خرید دستگاه تصفیه آب اقدام کنید، جواب این سوالات را بدانید. این سوالات باعث می شود تا نسبت به فرآیند تقطیر و کاربرد آب مقطر آگاهی بیشتری پیدا کرده و نتیجتا بتوانید بهترین روش و دستگاه تصفیه آب را انتخاب کنید.

حذف آلاینده ها از آب به کمک تقطیر

در هنگام تقطیر آب بیش از 95% از آلودگی‌‌ها، شایع ترین آلاینده‌های موجود در آب معمولی، نمک و فلزات سنگین، شناخته می‌شوند. به محض این که بخار حاصل از اب جوش جمع آوری شود، به حالت مایع بازگردانده می شود. نتیجه‌ای که به دست می آید، آب خالص است و این آب خالص چیزی است که از آن به عنوان آب مقطر نام برده می شود.

امروزه بسیاری از روش های دیگر برای تصفیه آب شهری وجود دارد که آن را برای مصارف مختلف، مناسب و ایمن می سازد. یکی از بهترین روش ها استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس است.

بهترین دستگاه تصفیه آب

اما سوال اساسی این است که کدام دستگاه تصفیه آب مناسب تر است؟ دستگاه تقطیر یا دستگاه RO؟ آب خالص بنوشیم یا آب تصفیه شده RO؟ در ادامه به مقایسه این دو روش تصفیه آب می پردازیم. پس از مطالعه این مطلب، دیگری هیچ مشکلی در انتخاب بهترین روش تصفیه آب نخواهید داشت و شناختی کاملی نسبت به کاربرد آب مقطر و تعریف آب مقطر پیدا خواهید کرد.

آیا آب مقطر برای آشامیدن مناسب است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در روش تقطیر همه ناخالصی‌های آب از آن حذف می شوند. اگر بخواهیم تعریف آب مقطر را به شکل ساده ای بیان کنیم؛ یعنی آبی فاقد از هر گونه ناخالصی و مواد معدنی، چه موادی که برای بدن ضروری است و چه موادی که زیان بار می باشد.

دو سوم بدن انسان از اب تشکیل شده است، همین امر باعث می شود تا حجم بالایی از مواد معدنی مورد نیاز بدن از این طریق تامین شود. کمبود مواد معدنی می تواند باعث بروز بیماری های مختلف و جبران ناپذیری شود.

پس تا به اینجای مطلب حتما به این امر واقف شدید که استفاده از آب مقطر برای آشامیدن اصلا مناسب نیست و می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد و در برخی موارد منجر به مرگ شود.

البته از آب مقطر در شرایط خاص مثل مقابله با سنگ کلیه، زیر نظر پزشک متخصص و با اجازه او می توان استفاده کرد. در این شرایط خاص هم برای یک مدت کوتاه اجرایی می شود. در شرایطی که فرد دچار برخی بیماری ها می باشد، کاربرد آب مقطر محسوس تر و عملی تر می شود.

آب تصفیه کن تایوانی

در مقابل، دستگاه تصفیه آب RO با توجه به فیلترهای متفاوتی که در آن استفاده می شود، نه تنها تمامی مواد مضر را از بین می برد، بلکه در انتها مواد معدنی مورد نیاز بدن را به میزان استاندارد به اب اضافه می کند تا دیگر نگرانی برای استفاده از آب سالن برای مصارف آشامیدنی نداشته باشید.

با استفاده از این روش تصفیه آب می توانید میزان سختی آب خود را تنظیم کنید و همینطور میزان PH آن را به مقدار استانداردی برسانید و از آشامیدن آب اسیدی پرهیز کنید.

 

آیا سرمایه گذاری روی آب مقطر و روش تقطیر آب منطقی است؟

استفاده از دستگاه تقطیر آب برای استفاده خانگی گران قیمت است. استفاده مداوم از آن برای سلامت بدن مضر است. بهترین گزینه برای مصارف خانگی دستگاه تصفیه آب RO می باشد و یک سرمایه گذاری کاملا منطقی است.

مهم است بدانیم که تقطیر چیست، چگونه از تقطیر کننده استفاده می شود و چگونه یک تقطیر کننده به شما کمک می کند تا آب پاک و نابی را برای امور مختلف فراهم کنید. ولی انتخاب شما باید در ابتدا بر اساس حفظ سلامت بدن باشد و بعد سایر موضوعات.

دستگاه تصفیه آب RO می تواند هر روز به شما آب آشامیدنی سالم، تمیز و تصفیه شده ارائه دهد. اگر شما برای استفاده از این دستگاه تصفیه آب برای دستیابی به اب پاک ترس دارید به این دلیل است که مطمئن نیستید که دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه کار می کند. نگران نباشید ما به شما کمک می کنیم.

مراقبت از دستگاه تصفیه آب

در طول پروسه تقطیر، بلورهای نمک و سایر آلاینده ها از آب جدا می شوند. فقط آب خالص و تمیز در داخل ماشین فشرده می شود و برای مصرف آماده است. نمک ها و آلاینده های دیگر مانند کلسیم تبدیل به رسوبات سفید در ظرف جوش می شوند.

برای جلوگیری از ایجاد هرگونه صدمه به دستگاه تقطیر خود، باید نمک و کلسیمی که هر روز ایجاد می شود را پاک کنید. برای اطمینان از اینکه عملکرد دستگاه شما صحیح باشد، باید ظرف را مرتبا تمیز کنید. اگر این کار به درستی انجام شود، دستگاه تقطیر آب شما می تواند به شما آب خالص تازه و ارزان برای مدت 10 تا 15 سال ارائه دهد.

اما در دستگاه تصفیه آب به روش RO، آلاینده ها جذب فیلترهای به کار رفته در آن می شوند، این فیلترها هر 6 ماه تا 2 سال یکبار تعویض می شوند. تکنسین توس فیلتر در زمان تعویض فیلتر، دستگاه تصفیه آب شما را سرویس کامل می کند و تا سالیان سال می توانید از این دستگاه تصفیه آب به خوبی استفاده کنید.

لازم است بدایند که مهم ترین کاری که در حفظ سلامت دستگاه تصفیه آب RO خود لازم است انجام دهید، تعویض به موقع فیلترهای تصفیه آب است. در این روش نیاز به تمیز کردن هر روزه نیست و این فرآیند هر 6 ماه یکبار صورت می گیرد.

بهترین روش برای دستیابی به آب خالص

خلوص آب و عدم وجود آلاینده ها و مواد معدنی، آب مقطر را تبدیل به نوعی آب مناسب برای علوم پزشکی و آزمایشگاهی، وسایل نقلیه و سایر مواردی که به تفصیل بیان خواهد شد، کرده است. در عین حال، نبود مواد معدنی با این که یک شاخصه فوق العاده‌ی آب مقطر برای استفاده در مصارف پزشکی است، بزرگترین مشکل آن برای مصارف آشامیدنی است.

کاربرد آب مقطر در علوم آزمایشگاهی

حال با تقطیر وارد علم می شویم، به خصوص علم شیمی که درصد خلوص در آن بسیار مهم است و کاربرد آب مقطر به شکل عمیق تری احساس می شود، زیرا آلاینده ها می توانند تاثیرات چشمگیر و شدیدی بر نتایج آزمایش داشته باشند. به همین دلیل استفاده از آب مقطر فقط در آزمایشگاه علمی رایج نیست، بلکه ترجیح داده می شود.

استفاده از نوعی آب که 99 درصد کل آلاینده های معدنی آن و سایر سموم از بین رفته است، باعث می شود نتایج دقیق تری در آزمایشگاه حاصل شود. در هنگام برخورد با مسائل حساس مانند واکنش های شیمیایی خالص، آب مقطر کلیدی در دستیابی به نتایج موفقیت آمیز است.

استفاده از آب مقطر باعث اجتناب از آلودگی و بی نظمی در نتایج می شود. فرآیند شگفت انگیز تقطیر را می توان در داخل آزمایشگاه به راحتی بازسازی کرد، زیرا ارزان و آسان است.

کاربرد آب مقطر در برنامه های روزانه

در اینجا به کاربرد آب مقطر در برنامه های روزانه و زندگی روزمره می پردازیم.

به دلیل خلوص و فقدان مواد معدنی، برای آب مقطر درون خانه استفاده‌های زیادی وجود دارد. بعضی از مردم برای آکواریوم خود از آب مقطر استفاده می کنند تا مخازن آن را از مواد شیمیایی که معمولا در آب شهری وجود دارد، پاکسازی کنند. با این حال، هنگام استفاده از آب مقطر برای نگهداری ماهی، نیاز به اضافه کردن مکمل ها به آب وجود دارد، زیرا خلوص آب برای حفظ یک اکوسیستم مطلوب نیست.

کاربرد آب مقطر در تمیزکاری

اب مقطر یک انتخاب محبوب برای تمیز کاری است. از پاک کردن سطوح آشپزخانه گرفته تا صفحه نمایش تلویزیون، صفحه نمایش لپ تاپ و کامپیوتر و سطوح دیگر در اطراف خانه یا اداره.

فقدان نمک و کلسیم موجود در اب و خلوص شگفت انگیز آن باعث می شود که سطوح واضحتری در آن وجود داشته باشد. هیچ لکه ای که ناشی از مواد معدنی باشد در آب مقطر قابل مشاهده نیست، زیرا  بعد از تخلیه، بر خلاف اب شیر، هیچ گونه ناخالصی ندارد.

کاربرد آب مقطر در پخت و پز

پخت و پز با آب تصفیه شده، نیز یک راه عالی برای افزایش طعم غذاهاست. از آنجایی که هیچ ناخالصی در آن وجود ندارد، طعم و مزه غذا تغییر نخواهد کرد و به شما طعم بهتر و تازه تری می دهد.

پختن سبزیجات در آب تصفیه شده، تغییر رنگ آن ها را کاهش می دهد. پختن ماکارونی در اب تصفیه شده در حفظ ماکارونی از چسبیدن به یکدیگر کمک می کند. در کل، داشتن اب تصفیه شده آماده در آشپزخانه شیوه ای فوق العاده برای نگه داشتن خوراکی های تازه و خوشمزه است!

در این بخش می توانید از هم از آب مقطر استفاده کنید و هم از آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس، ولی پیشنهاد توس فیلتر استفاده از گزینه دوم می باشد.

کاربرد آب مقطر در سیستم خنک کننده خودرو

آب مقطر همچنین برای سیستم های خنک کننده خودرو مناسب است. فقدان مواد معدنی و خلوص آب مقطر، طول عمر سیستم های خنک کننده را طولانی تر می کند چرا که هیچ تجمع مواد معدنی در موتور وجود ندارد.

نتیجه گیری برای تعریف آب مقطر و کاربرد آن

پروسه تقطیر برای چندین سال استفاده شده است و تاثیر آن اثبات شده است. تولید دستگاه هایی که برای استفاده در خانه و دسترسی به آب شیرین و تصفیه شده، در ابعاد جمع و جور هرگز کار آسانی نبوده است ولی با تولید دستگاه تصفیه آب RO این امر ممکن شده تا نیازی به آب مقطر برای نوشیدن نباشد و فقط در سایر امور از آب مقطر استفاده شود.

بخاطر مراقبت از خود و خانه تان، دستگاه تصفیه آب RO را تهیه کنید. همچنین با این کار کمک به کاهش رد پای کربن در منزلتان می کنید. آب تصفیه RO یک ضرورت خانگی است. یادتان نرود که از آب مقطر برای نوشیدن استفاده نکنید چرا که آسیب های جبران ناپذیری به سیستم بدن وارد می کند ولی برای استفاده در سایر اموری که بیان کردیم، بی نظیر می باشد.

در این مطلب سعی کردیم تعریف آب مقطر را بیان کنیم و نشان دهیم که دقیقا آب مقطر چیست و روش تقطیر به شکلی صورت می گیرد. کاربرد آب مقطر را در صنایع و امور مختلف به صورت خلاصه بیان کردیم. کاربرد آب مقطر در امور مختلف به صورت خصوصی در سایر مطالب مورد بررسی قرار می گیرد.

می توانید نظرات خود را درباره این مطلب بیان کرده و سوالاتی که درباره کاربرد آب مقطر وجود دارد را بیان کنید. در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

مسلما تعریف آب مقطر به صورت جامع در یک مطلب، ارائه تمام مزایا و معایب آن و بیان کاربرد آب مقطر در همه امور، در یک مطلب گنجانده نمی شود ولی سعی بر این است که این مطلب به روز رسانی شده و روز به روز تکمیل تر شود. با بیان دیدگاه خود، در انجام این امر، ما را همراهی کنید.

کلیدواژه : آب مقطر
مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه