آب مقطر بنوشیم یا آب تصفیه شده RO؟

آب مصرفی بهینه برای سلامت بدن ضروری است. تمام سلول های بدن شما برای عملکرد بهتر به آب نیاز دارند. اکثر افراد از این که آب مصرفی چقدر مهم است، آگاه هستند اما برخی افراد نمی دانند که بهترین نوع آب مصرفی کدام است. در این مطلب قصد داریم تفاوت های میان آب تصفیه شده، آب مقطر و آب معمولی را بیان کنیم و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که بهتر است آب مقطر بنوشیم یا آب تصفیه شده RO؟

آب تصفیه شده RO چیست؟

آلاینده های موجود در آب

آب تصفیه شده آبی است که پس طی چندین مرحله فیلتراسیون، مواد مضر موجود در آب مانند مواد شیمیایی و خاک و آهن و سایر فلزات سنگین را از آب فیلتر می کند.

با استفاده از دستگاه تصفیه آب مدل های مختلفی از آلودگی ها از آب حذف می شوند. آلودگی هایی نظیر باکتری ها، جلبک ها، قارچ ها، انگل ها، فلزاتی مانند مس و سرب و آلودگی های شیمیایی را از آب فیلتر می کند.

چندین روش برای تصفیه آب خانگی و صنعتی وجود دارد. در اکثر کشورهای غربی استاندارد های لازم برای دسترسی مردم به آب سالم رعایت می شود و پس از اجرای فرآیندهای مختلف، آب را وارد لوله های شهری کرده و به دست مردم می رسانند. چیزی که در کشور ما به هیچ وجه رعایت نمی شود.

با این وجود، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که دو میلیارد و صد میلیون نفر از دسترسی به آب سالم بی بهره هستند. در هر حال لازم است بدانید که رعایت استاندراد های بهداشتی مربوط به آب، بستگی به نهادهای دولتی آن کشور دارد.

روش های تصفیه آب در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ادامه برخی از روش های رایج را معرفی می کنیم.

انعقاد و لختگی آب

آب های زیرزمینی و آب های سطحی حاوی مواد جامد محلول و معلق هستند. از انعقاد و لخته سازی برای جدا کردن قسمت جامد معلق از آب استفاده می شود. ذرات معلق از نظر منبع، بار، اندازه ذرات، شکل و چگالی متفاوت هستند. استفاده صحیح از انعقاد و لخته بستگی به این عوامل دارد.

مواد جامد معلق در آب بار منفی دارند و از آنجا که دارای همان نوع بار سطحی هستند، وقتی به هم نزدیک می شوند یکدیگر را دفع می کنند. بنابراین، مواد جامد معلق در حالت تعلیق باقی می مانند و با هم جمع نمی شوند و از آب خارج نمی شوند، مگر اینکه از انعقاد و لخته شدن مناسب استفاده شود. انعقاد و لخته شدن در مراحل پی در پی اتفاق می افتد، اجازه می دهد ذرات جمع شوند و حالت لختگی به خود بگیرند. سپس ته نشین شده و تبدیل به رسوبات می شوند. اگر انعقاد ناقص باشد، مرحله لخته سازی ناموفق است و اگر لخته شدن ناقص باشد، رسوبگذاری ناموفق خواهد بود.

رسوب زدایی آب

رسوبگ زدایی آب یا شفاف سازی آب، فرآیندی است که از جاذبه استفاده می کند و رسوبات و مواد معلق موجود در آب را از منبع آب خارج می کنند. مواد معلق ممکن است ذراتی مانند رس یا گل و لای باشد که در اصل در آب منبع وجود دارد. مواد معلق در آب به طور معمول از مواد موجود در آب و مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند انعقاد یا سایر فرآیندهای تصفیه مانند نرم کردن آهک ایجاد می شود.

در رسوب زدایی آب، سرعت آب را کاهش می دهند تا نقطه ای که ذرات در حالت تعلیق باقی نمانند. هنگامی که سرعت دیگر از ذرات پشتیبانی نمی کند، جاذبه آن ها را از جریان آب خارج می کند.

پالایش آب

در نهایت آب منبع از چندین فیلتر متعدد مانند فیلتر های شنی تصفیه آب و فیلترهای ذغال سنگ عبور می کند. این فیلترهای تصفیه آب، آلودگی هایی مانند گرد و غبار، باکتری ها، مواد شیمیایی و ویروس ها را از بین می برند.

ضدعفونی یا گندزدایی آب با استفاده از کلر

در طی این مرحله، ضدعفونی کننده های شیمیایی مانند کلر به آب اضافه می شوند تا باکتری ها یا ویروس های باقیمانده را که ممکن است در چند مرحله اول زنده مانده باشند، از بین ببرند.

لازم است بدانید که روش های تصفیه کردن آب شهری بر اساس منطقه جغرافیایی و شرایط آب، متفاوت باشد اما این مواردی که در بالا اشاره شد، در اکثر نقاط رایج است. هر چند در کشور ما توجهی به آن نمی شود.

مزایای استفاده از آب سالم و تصفیه شده

قبل از این که آب به شهر منتقل شود باید مراحلی که در بالا بیان کردیم، اجرا شود تا سلامت آب تا حدی رعایت شود. حتی در کشورهای پیشرفته با وجود انجام آن مراحل، همچنان مواد مضری در آب موجود است. دلیل آن هم می تواند مشکلاتی در اجرای مراحل باشد یا در مسیر انتقال آب به شهر، بخاطر لوله های زنگ زده و ... به آب اضافه شوند. در کشور ما متاسفانه برای موارد بالا اهمیتی قائل نمی شوند و روزانه مقدار زیادی آب کاملا مضر به دست شما می رسد.

TDS  متر تایوانی

سازمان غذا و دارو آمریکا (EPA) اعلام کرده که میزان مواد جامد محلول در آب (TDS) حدودا 90 (ppm) باید باشد تا آن آب را بتوان ایمن نامید. در اکثر نقاط ایران حداقل سختی آب حدودا 400 است و باید آن را به مقدار استانداری برسانید. میزان سختی آب را می توانید با دستگاه سختی سنج آب به راحتی محاسبه کنید.

لازم است بدانید که این مواد جامد محلول در آب برای سلامت بدن بسیار مضر بوده و افرادی که دچار بیماری سنگ کلیه هستند، آسیب های جدی تر و سریع تری می بینند.

فلزات سنگین مانند سرب و مس برای سلامتی بسیار سمی هستند. آن ها می توانند باعث ناراحتی معده شده و درطولانی مدت منجر به آسیب مغزی می شوند.

با استفاده از فیلترهای آب خانگی یا نوشیدن آب بطری تصفیه شده، آب آشامیدنی سطح دیگری از تصفیه را تجربه می کند که بسته به نوع سیستم تصفیه آب مورد استفاده، می تواند فلزات، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها را از بین ببرد.

سیستم های تصفیه آب مانند فیلترهای زغال (کربنی)، کلر را حذف می کنند. تحقیقات زیادی نشان داده که وجود کلر در آب می تواند منجر به بروز بیماری های سرطانی شود. یکی دیگر از مزایای فیلترهای کربنی این است که علاوه بر حذف مواد شیمیایی، بو و مزه بد آب را هم بهبود می بخشند و باعث شفافی آب مصرفی شما می شود.

آب مقطر به عنوان یکی از آب های تصفیه شده

آب مقطر نتیجه ای از فرآیند تقطیر است. تقطیر شامل جوشاندن آب و جمع آوری بخار است که با خنک شدن دوباره به آب برمی گردد. فرآیند تقطیر در از بین بردن آلودگی هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، پروتوزوآها مانند ژیاردیا و مواد شیمیایی مانند سرب و سولفات بسیار موثر است.

با توجه به اینکه آب مقطر به طور استثنایی خالص است، معمولاً در مراکز درمانی و آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود. اگرچه نوشیدن آب مقطر به اندازه نوشیدن انواع دیگر آب تصفیه شده رایج نیست، اما برخی از افراد نوشیدن آن را انتخاب می کنند زیرا فاقد آلودگی است. لازم است بدانید که آب مقطر فاقد هر گونه مواد معدنی است، حتی آن دسته موادی که برای بدن ضروری است.

حجم زیادی از مواد معدنی مورد نیاز بدن، از طریق آب تامین می شود و کمبود مواد معدنی می تواند بسیار خطرناک بوده و منجر به بیماری های خطرناک و مختلفی شود. از این رو، توس فیلتر استفاده از آب مفطر را به عنوان نوشیدنی، به هیچ عنوان توصیه نمی کند. مگر با تجویز پزشک متخصص برای افراد با مشکلات خاص، برای یک مدت معین و موقت.

مزایای استفاده از آب مقطر

آب مقطر اساساً عاری از آلاینده هایی مانند سموم دفع آفات و باکتری ها است، که به ویژه برای کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، مبتلایان به HIV و سرطان های خاص بیشتر در معرض خطر بیماری در اثر ناخالصی های موجود در آب و غذا هستند و ممکن است از نوشیدن آب مقطر بهره مند شوند.

علاوه بر این، مانند برخی دیگر از روش های تصفیه  آب، آب مقطر به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف می کند، که می تواند طعم آب را بهبود بخشد.

خطرات استفاده از آب مقطر

در حالی که آب مقطر خالص ترین نوع آب است، لزوماً سالم نیست. فرآیند تقطیر در از بین بردن آلاینده های بالقوه مضر بسیار موثر است، اما همچنین مواد معدنی و الکترولیت های طبیعی موجود در آب را از بین می برد. همراه با ناخالصی های ناخواسته، مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم و منیزیم نیز با افزایش بخار در طی فرآیند تقطیر، از بین می روند.

در حقیقت، فرآیند تقطیر 99.99% مواد معدنی موجود در آب شهری را از آب فیلتر می کند. نوشیدن آب فاقد کلسیم و منیزیم با افزایش احتمال شکستگی ها، زایمان زودرس و بیماری قلبی همراه است.

مانند اکثر روش های تصفیه آب، فرآیند تقطیر باعث از بین رفتن فلوراید آب آشامیدنی می شود و این باعث می شود کسانی که می خواهند آب مقطر بنوشند در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار گیرند.

این امر رعایت بهداشت مناسب دندان را برای کسانی که آب مقطر می نوشند مهم می کند.

آب مقطر بنوشیم یا آب تصفیه شده یا آب شهری؟

با توجه به مشکلاتی که در بالا برای آب مقطر و آب شهری بیان کردیم، سرمایه گذاری روی یک سیستم تصفیه آب خانگی ایده بسیار خوبی است، به ویژه کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری در اثر آب آلوده هستند، باید به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر توجه کنند.

در کشورهایی که مسئله آلودگی آب بیشتر است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند، انتخاب آب بطری یا تصفیه شده همیشه ایمن ترین گزینه است.

انواع بسیاری از سیستم های تصفیه موجود است، از جمله سیستم های پیش تصفیه آب و سیستم تصفیه آب اسمز معکوس (RO) که به بهترین شکل ممکن مواد مضر موجود در آب را فیلتر می کنند.

روش های تصفیه آب

تصفیه آب توس فیلتر

سیستم های تصفیه آب خانگی می توانند طعم یا بوی آب شهری را بهبود بخشیده و آلاینده های خاص را از بین ببرند. و همینطور میزان مواد معدنی موجود در آب را تنظیم کنند. ولی فقط آبی را که برای مصرف (نوشیدن و پخت و پز) استفاده می شود، تصفیه می کنند.

سیستم های پیش تصفیه اب ساختمان به طور معمول تمام آب ورودی به خانه را تصفیه می کنند. تفاوت آن ها در این است که سیستم های RO تمامی آلاینده ها را از بین می برند ولی سیستم های پیش تصفیه آب فقط بخشی از آلاینده ها را از بین می برند.

 

 

نتیجه گیری برای بهترین آب تصفیه

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، مهم ترین دلیل استفاده از آب تصفیه، بهبود سلامت است. این خواسته و نیاز با استفاده از آب شهری یا آب مقطر برآورده نمی شود. چرا که آب مقطر به خودی خود در بلند مدت آسیب های بدتری را به سلامت بدن وارد می کند. پیش تصفیه آب ساختمان هم نمی تواند آلاینده های بسیار ریز را حذف کند ولی برای سلامت وسایل خانه که از آب استفاده می کنند بهترین گزینه ممکن است. در عین حال برای نوشیدن و پخت و پز، بهترین گزینه ممکن استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی RO می باشد.

زندگی خود را با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب RO بهبود بخشید و با کمترین هزینه ممکن، سلامتی را برای خود به ارمغان بیاورید.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه