9 استفاده پزشکی از آب مقطر

آب مهم ترین مایع موجود روی زمین است و همچنین یک حلال جهانی هم می باشد. بدون آب، انسان نمی تواند زنده بماند. هر فردی روزانه از آب استفاده های مختلفی می کند از جمله دوش گرفتن، ظرف شستن، نوشیدن آب و البته تمیز کردن خانه و آبیاری گیاهان.

انواع مختلفی آب برای استفاده انسان وجود دارد: آب تصفیه شده، آب بهاره و آب شیر یا همان آب شهری. اما مدل دیگری هم وجود دارد که کاربردهای بسیار زیادی در بخش های مختلف دارد و آب مقطر نام دارد. آب مقطر که به آن آب خالص هم گفته می شود، آبی است که از طریق فرایند تقطیر، در آن آب جوش داده شده است و سپس بخار حاصل از آن در یک ظرف تمیز فشرده می شود. این فرایند ناخالصی ها را از آب حذف می کند و خالص ترین شکل آب را تولید می کند. به دلیل عدم وجود ناخالصی ها در آب مقطر، انتخابی مناسب برای بسیاری از فعالیت ها از جمله استفاده به عنوان آب آکواریوم و برخی مصارف انسانی می باشد.

حتی پزشکان استفاده های مختلفی از آب مقطر می کنند، چرا که بیمارستان ها در بسیاری از موارد مختلف پزشکی از آب مقطر پزشکی استفاده می کنند. هم بیمار و همینطور پزشک در زمینه پزشکی از آب مقطر در زندگی روزمره خود بهره می برند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم 9 استفاده پزشکی از آب مقطر را بیان کنیم.

9 استفاده پزشکی از آب مقطر

موارد ذکر شده در بالا فقط بخش کوچکی از کاربردهای آب مقطر می باشد. در ادامه برخی از کاربردهای مهم آب مقطر در حوزه پزشکی را بیان می کنیم.

1- کاربرد آب مقطر در تجهیزات پزشکی

هنگام درمان بیمارانی که مبتلا به اختلالات بدنی و فیزیکی هستند، با کنترل باکتری هایی که ممکن است به بدن آن ها وارد شود، می توان خطر ابتلا به عفونت را به مقدار چشمگیری کاهش داد. بهترین راه برای انجام این کار این است که اطمینان حاصل کنید که ابزارآلات و تجهیزات پزشکی که استفاده می کنید و وارد بدن بیمار می کنید در برابر باکتری ها مقاوم هستند و با آن ها مقابله می کنند. به همین دلیل است که درصد زیادی از تجهیزات پزشکی از آب مقطر بهره می گیرند. این عمل موجب می شود تا از امنیت و پاکیزه بودن تجهیزات اطمینان حاصل کنند.

دستگاه های پزشکی که از آب مقطر پزشکی استفاده می کنند

در ادامه برخی از دستگاه های پزشکی را نام می بریم که از آب مقطر یا همان آب خالص که برای حوزه پزشکی سطح بندی شده است، استفاده می کنند.

استفاده از آب مقطر در دستگاه دیالیز

اگر در طول زندگی خود به خوبی از کلیه هایتان مراقبت نکرده اید، به احتمال زیاد مجبور به استفاده از دستگاه دیالیز خواهید شد. به عبارت ساده تر، دستگاه دیالیز به عنوان یک کلیه مصنوعی کار می کند. این دستگاه از آب مقطر برای فیلتر کردن تمام سموم بد از خون و حذف آن ها، استفاده می کند و به شما یک خون پاک تر هدیه می دهد.

استفاده از آب مقطر در دستگاه CPAP

وقفه تنفسی در خواب وضعیتی است که باعث می شود بیمار نتواند به راحتی نفس بکشید. با استفاده از فشار هوای مداوم، این بیماری به آرامی تحت درمان قرار می گیرد و رو به بهبود می رود. دستگاه CPAP به بیمار اجازه می دهد تا راحت تر و به شکل مداوم نفس بکشد و خواب راحتی داشته باشد. این دستگاه شامل یک کپسول، شلنگ و ماسک می باشد که قبل از خواب پوشیده می شود. استفاده از آب مقطر در دستگاه CPAP یک ایده بسیار عالی برای مقابله با باکتری ها می باشد.

2- کاربرد آب مقطر در ابزارآلات استریلیزاسیون و گند زدایی

جراحی یا روش های جزئی که شامل هر چیز در تماس با پوست انسان است نیاز به استریلیزه شدن به طور کامل دارد. بیمارستان ها به عنوان جایی که همه چیز را تمیز نگه می دارند، به خوبی شناخته شده اند و بهترین راه برای تمیز کردن وسایل پزشکی، استفاده از آبی است که بسیار تمیز است. به همین دلیل است که در مورد تمیز کردن تجهیزات پزشکی، از آب مقطر پزشکی استفاده می شود.

استفاده از آب مقطر در اتاق اتوکلاو

اگر تا به حال به یک کلینیک دندانپزشکی رفته باشید، احتمالا به محفظه مایکروویو مانندی که روی پیشخوان آن ها قرار دارد توجه کرده اید که تجهیزات خود را قبل از استفاده درون آن قرار می دهند. این دستگاه، اتوکلاو نام دارد.

دستگاه های اتوکلاو برای کمک به تمیز کردن و استریل کردن وسایل قبل از استفاده، از بخار آب مقطر استفاده می کنند. درمانگاه ها از نسخه های کوچک اتوکلاوها استفاده می کنند که مردم معمولا آن ها را می بینند. با این حال، بیمارستان ها از اتوکلاوهای صنعتی استفاده می کنند که معمولا در بخش خدمات مرکزی استریل بیمارستان قرار می گیرند. بر خلاف اتوکلاو های کوچک در کلینیک ها، دستگاه های با اندازه های بزرگتر توانایی پردازش و استریلیزاسیون تجهیزات متعدد جراحی را دارند.

3- استفاده از آب مقطر برای مقابله با پیری زودرس

همه پیر می شوند. هیچ کس برای همیشه جوان نمی ماند. همانطور که مردم سال ها را پشت سر می گذرانند، بدن آن ها دستخوش تغییر می شود؛ سلول ها مانند قبل تقسیم نمی شوند، هضم شدن آرام تر صورت می گیرد، بدن همانطور که در سال های جوانتر سموم را دفع می کرد، سموم را دفع نمی کند و در نهایت، فرد شروع به احساس درد در قسمت هایی از بدن خود می کند که هرگز قبل از آن درد نمی کرد.

دستگاه تصفیه آب تایوانی

برای جلوگیری از پیری زودرس و برای کمک به تولید سلول های خود، پزشکان در گذشته توصیه می کردند که به صورت منظم آب مقطر مصرف کنید. عدم وجود ناخالصی ها در آب مقطر باعث می شود که راه حل مناسبی برای مقابله با پریشانی های پیری که قشر پیر جامعه تجربه می کند، باشد. اما نوشیدن آب مقطر خود دستخوش مشکلات بسیاری است. به همین دلیل استفاده از آب مقطر برای مصارف نوشیدنی محدود به تجویز پزشک شده است. معضلات مربوط به نوشیدن آب مقطر با ساخت دستگاه تصفیه آب RO برطرف شد. و بهترین گزینه موجود می باشد. پیش تر این دو مدل آب را در مطلب آب مقطر بنوشیم یا آب تصفیه شده RO با همدیگر مقایسه کردیم و مزایا و معایب آن ها را مورد بررسی قرار دادیم.

آب تصفیه RO در تخلیه سموم از بدن کمک می کند و از طریق ادرار آن ها را خارج می کند. با در نظر گرفتن آب تصفیه RO به جای آب شیر به طور منظم، سلول های خود را به خوبی زنده نگه دارید و در سال های پیش روی خود نیز پوستی جوان داشته باشید.

4- تاثیرات آب مقطر در بهبود بیماری

هنگامی که بیمار هستید، باکتری ها به آرامی سلول های سالم بدن را از بین می برند. آنچه برای بهتر شدن نیاز دارید، مصرف مقدار مناسبی آب مقطر است (با تجویز پزشک). الکساندر گراهام بل، زمانی که بخاطر سیاتیک بستری شده بود، کشف کرد که آب مقطر برای پاک کردن ناخالصی ها از بدن بسیار موثر است.

او شروع به نوشیدن روزانه آب مقطر کرد و به زودی از تخت خارج شد و به خوبی بهبود یافت. او گفت که آب مقطر برای استفاده پزشکی در برابر بیماری ها به عنوان یک راه مطمئن برای درمان بدن است. امروزه پزشکان همچنان برای بیماران مختلف، مصرف مشخصی آب مقطر را توصیه کنند تا به دفع سموم کمک کند و در مدت کوتاهی بهبود یابند.

5- استفاده از آب مقطر در ایستگاه های اسکروب

یک ایستگاه اسکروب جایی است که جراحان دست های خود را قبل از جراحی تمیز می کنند. آنها کاملا دست ها و ساعد دست های خود را با صابون و آب مقطر تمیز می کنند و شستشو می دهند. اگر آب شیر به طور منظم استفاده شود، می تواند به راحتی میکروب های موجود در پوست شما را فعال کند و فردی که قرار است مورد عمل قرار گیرد را در خطر قرار دهد. جراحان باید مراقب باشند هنگام اسکروب کردن شلخته نباشند و نسبت به سلامت بیمار مسئولیت پذیر باشند.

6- کاربرد آب مقطر در روش ها و رویه های پزشکی

ثابت شده که استفاده مقدار مشخصی از آب مقطر، بسیار موثر بوده و به بافت های مختلف بدن آسیبی نمی رساند. در ادامه برخی از رویه های پزشکی که نیازمند آب مقطر هستند را بیان می کنیم.

استفاده از آب مقطر در آبیاری

آبیاری به معنای دفع آب در قسمت جراحی است تا جراحان بتوانند از ناحیه مورد عمل، دید کاملی داشته باشند تا بتوانند عمل را به درستی انجام دهند. محلول آبیاری معمولاً شامل آنتی بیوتیک هایی است که با آب مقطر مخلوط می شوند و با استفاده از سرنگ، دستگاه مکانیکی یا حتی از طریق جاذبه در حفره بدن تزریق می شوند.

کاربرد آب مقطر در تمیز کردن زخم

زخم های درمان نشده می توانند زمینه عفونت و دیگر گونه های باکتری را ایجاد کنند. هنگام تمیز کردن زخم، آب مقطر معمولا برای جلوگیری از آلوده شدن بافت استفاده می شود. پزشکان هنگام انجام عمل جراحی یا درمان استخوان های شکسته، از آب مقطر برای تمیز کردن منطقه استفاده می کنند. این نوع آب به دلیل عدم وجود ناخالصی در آن برای این کار کاملا مناسب است.

استفاده از آب مقطر به عنوان کمک های اولیه

اگر تا به حال در وضعیتی قرار گرفته اید که در آن شما یا دوستتان مجروح شده اید و بطری های آب مقطر موجود است، در بین گزینه های آب موجود، بهترین گزینه برای استفاده، آب مقطر است و از آن برای تمیز کردن ناحیه زخم استفاده کنید تا از عفونت و گسترش باکتری در بدن جلوگیری شود. پزشکان همیشه هنگام تمیز کردن زخم های کوچک و بزرگ تر، استفاده از آب مقطر را ترجیح می دهند.

کاربرد آب مقطر در دندان پزشکی

دندان پزشکان اغلب از بیماران می خواهند تا عمل شستشو را انجام دهند. بعد از استخراج دندان و یا کانال ریشه، آب مورد استفاده شما در هنگام شستشوی زخم باز تازه در دهانتان، آب تقطیر شده است. یک متخصص دندان پزشکی گفته است که نتیجه استفاده منظم از آب مقطر، مقاومت در برابر باکتری ها و از بین بردن آن ها است. امروزه اکثر دندان پزشکان در کلینیک های خود از آب مقطر برای اطمینان از سلامت بیماران خود استفاده می کنند.

7- استفاده از آب مقطر برای تهیه و آماده سازی غذا

هنگام تهیه غذا در بیمارستان ها، برای اطمینان از ایمنی و سلامت بیماران، پزشکان از بهترین آب مقطر برای وعده های غذایی استفاده می کنند. آب مقطر، تمیزی و سلامت را ضمانت می کند و هیچ اثری از باکتری یا هر نوع دیگری از میکروارگانیسم که مضر است، برجای نمی گذارد.

8- کاربرد آب مقطر در آزمایشات آزمایشگاهی

برای بدست آوردن دقیق ترین نتایج در آزمایشات، پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که حلالی که آن ها استفاده می کنند حتی با کوچکترین میکروارگانیسم ها آلوده نیست، زیرا حتی مقداری تغییر، تحقیق را به خطر می اندازد.

آزمایشات آزمایشگاهی به متخصصان پزشکی و محققان کمک می کند تا درمان ها و داروهای جدیدی را برای بیماران و بیماری های جدیدی که هر روز در حال رشد هستند، پیدا کنند. به همین دلیل است که آب مقطر بهترین انتخاب برای این امر است زیرا احتمال آلوده بودن نمونه ها با باکتری های میکروسکوپی و مواد شیمیایی صفر است.

9- تاثیرات آب مقطر در مقابله و جلوگیری از بیماری

بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند از آب مقطر به عنوان یک راه برای جلوگیری از گسترش بیماری ها استفاده کنند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، استفاده از آب مقطر به عنوان نوشیدنی باید به میزان محدود و با تجویز پزشک برای یک دوره موقت صورت گیرد. در صورتی که از بیماری خاصی رنج نمی برید و می خواهید از بهترین آب ممکن بهره ببرید، دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین انتخاب ممکن است. با این حال در اینجا چند بیماری وجود داردکه استفاده از آب تصفیه شده یا آب مقطر می تواند در بهبود آن ها موثر باشد.

سوزش معده

سوزش معده نشانه ای است که شما در بخش فوقانی دستگاه گوارش خود کمبود آب دارید. از مصرف داروهای آنتی اسیدها یا داروهای قرص برای سوزش معده خودداری کنید، زیرا فقط آن را بدتر می کند. در عوض، استفاده منظم از آب تصفیه شده یا استفاده موقت از آب مقطر باعث هیدراته شدن و جلوگیری از سوزش معده می شود و از بدن شما حفاظت می کند.

آرتروز یا ورم مفاصل

این مشکل،  نشانه کمبود آب در مفصل آسیب دیده است و به بزرگسالان محدود نمی شود. جوانانی که آب کافی مصرف نکنند به آرتروز حساس هستند. دارو مسکن را کنار بگذارید و آب تصفیه شده را انتخاب کنید، یا به پزشک مراجعه کنید و بخواهید تا دوره ای را برای مصرف آب مقطر برای شما تعیین کند. این امر بهترین روش برای مقابله با چنین دردهایی است.

سردرد یا میگرن

بسیار عادی است که شما گاهی اوقات میگرن را تجربه کنید. وقتی این اتفاق می افتد شما به صورت اتوماتیک واکنش نشان می دهید و از یک مسکن استفاده می کنید تا بتوانید بخوابید. نکته بدی که وجود دارد این است که استفاده همیشگی از مسکن ها و داروهای ضد درد باعث می شود بدن شما به آن ها عادت کند و درنهایت استفاده از آن ها بی فایده می شود و دیگر باعث کاهش درد نمی شود.

استفاده پزشکی از آب مقطر در برخی موارد ممکن است متفاوت باشد. اگر شما به عنوان یک بیمار نیاز به بیش از یک ماده مغذی یا معدنی در بدن خود دارید، آب تصفیه شده می تواند این ترکیب را درمان کند. پزشکان همچنین از آن برای جراحی و درمان زخم ها و بیماران استفاده می کنند و در عین حال، به عنوان بخشی از آماده سازی غذا در بیمارستان نیز استفاده می شود

نتیجه گیری برای 9 استفاده پزشکی از آب مقطر

بنابراین، دفعه بعد که به دندان پزشکی می روید، توجه داشته باشید که او از چه دستگاهی برای تمیز نگه داشتن ابزار خود استفاده می کند و از او بپرسید که آیا از آب مقطر استفاده می کنند، زیرا احتمالا آن ها از این نوع آب برای مقابله با باکتری های موجود در دهان شما استفاده کنند.

همین امر برای بیمارانی که تحت جراحی قرار می گیرند وجود دارد. مایعی که در بدن شما اسپری می شود اگر آب خالص باشد هیچ گونه آلودگی یا آسیبی به شما نمی زند.

و در نهایت، اگر می خواهید سالم بمانید و از بیماری هایی که به طور بالقوه زندگی شما را زودتر از آنچه که می خواهید، به پایان می رسانند خلاص شوید، از آب تصفیه شده RO استفاده کنید یا تحت نظر دکتر از آب مقطر بهره ببرید. شما می توانید یک دستگاه تصفیه RO بخرید و آن را در خانه خود داشته باشید! برای سالم بودن و سالم ماندن بدن تان راه آسانی وجود دارد.

 

مدیر اصلی توس فیلتر
ارسال دیدگاه